Uutiset 2019

11.7.2019 16.00

Katedraali.org: Anna urkujen yllättää

Viime kesänä ennätysyleisön kerännyt urkukonserttisarja Katedraali.org marssittaa loppukesästä Tuomiokirkon urkuparvelle jälleen joukon kiinnostavia esiintyjiä. Luvassa on muun muassa suuria sinfonioita uruille, pieniä värikkäitä kappaleita, orkesteriteosten sovituksia sekä soittoa neljällä kädellä ja neljällä jalalla! Konsertit pidetään Tuomiokirkossa torstaisin kello 19 ja niihin on vapaa pääsy.

Jaana Jokimies nojautuu Irina Lampenin olkapäätä vasten. Molemmat poseeraavat hymyillen kameralle.
Nelikätisyys houkuttelee Irina Lampénin (vas.) ja Jaana Jokimiehen näyttävään soittoon Tapahtumien yönä 8.8. Tuomiokirkossa. Kuva: Jouni Harala
Konserttisarja alkaa 18. heinäkuuta tamperelaisen huippu-urkurin Riikka Viljakaisen konsertilla. Ohjelmistovalinnoillaan Viljakainen haluaa kunnioittaa pääsiäisen alla suurpalossa vaurioita kärsineen ranskalaisten kansallispyhätön Notre-Damen katedraalin muistoa.

– Olen sisällyttänyt konserttiohjelmaani saman Louis Viernen urkusinfonian, jota nuorena opiskelijana 21 vuotta sitten pääsin Notre-Damessa mestarikurssilla soittamaan, kertoo Viljakainen.

– Tuo matka tutustutti meidät opiskelijat Pariisin kirkkoihin ja urkuihin, avasi silmät ja korvat goottilaisten kirkkojen mystiselle kauneudelle, uskomattomalle akustiikalle ja ranskalaiselle urkusoinnille.

– Uutiset sammutustöiden etenemisestä saivat minutkin seuraamaan tilannetta, sillä urkureille maailmanlaajuisesti suuri huolenaihe oli katedraalin kuuluisten Cavaillé-Coll -urkujen kohtalo. Onneksi pääurkujen osalta peruuttamatonta vahinkoa ei päässyt tapahtumaan.

Joensuussa kanttorina toimiva Tuomas Pyrhönen on luonut vahvan kansainvälisen uran ja tehnyt erityisesti yhteistyötä balttilaisten urkureiden ja säveltäjien kanssa. Pyrhösen ohjelmistossa on paljon harvoin kuultua sekä aivan uutta musiikkia.

Tuomiokirkon urkujen värikkäät ja mystiset sävyt ovat selvästi inspiroineet Pyrhöstä ohjelmistovalinnoissa. Erityisesti saksalaisen Karg-Elertin ja ranskalaisen Viernen musiikki tekevät vaikutuksen 25. heinäkuuta.

Erityinen suhde Pohjoismaihin

Kesän kaukaisin konserttivieras on 1. elokuuta kuultava amerikkalainen konserttiurkuri James D. Hicks. Hicksin suhde pohjoismaihin on erityinen. Jo opiskeluaikoina muun muassa Sibeliuksen sinfoniset runot ja Griegin pianoteokset kiehtoivat häntä; tuhannet järvet, loputtomat metsät ja mielenkiintoinen kansanperinne kuuluivat musiikista.

Kymmenisen vuotta sitten Hicks aloitti levytysprojektin nimeltä Nordic Journey. Tampereen konsertti on osa tätä projektia, jossa Hicks etsii ja esittää oman aikamme pohjoismaista musiikkia. Tampereen tuomiokirkon kuuluisat urut olivat syy hakeutua tämänvuotisella kiertueella esiintymään juuri tänne.

Vuosi sitten Tapahtumien yönä Tuomiokirkko oli lähes täynnä, kun Katedraali.org -konsertissa kuultiin elokuvamusiikin urkusovituksia ja Bachin klassisia urkuteoksia. Tänä vuonna 8. elokuuta laitetaan tuplasti paremmaksi, kun urkureita onkin kaksi.

Kotkalainen urkuduo Jaana Jokimies ja Irina Lampén on soittanut yhdessä jo 20 vuoden ajan. Heidän vauhdikkaassa konsertissaan kuullaan muun muassa Wagnerin Valkyyrioiden ratsastus, Tšaikovskin Pähkinänsärkijä sekä Sibeliuksen Finlandia.

Teksti: Petra Perttula

Katedraali.org – Musiikkia uruille

Tuomiokirkossa torstaisin kello 19:

• 18.7. Riikka Viljakainen
  • 25.7. Tuomas Pyrhönen
  • 1.8. James D. Hicks (USA)
  • 8.8. Urkuduo Jokimies – Lampén
  • 15.8. Hans Uwe Hielscher (GER)
  • 22.8. Esa Toivola ja Tampering ensemble
 Vapaa pääsy, käsiohjelma 10€