Uutiset 2019

25.10.2019 9.06

Kristinuskon syvimmän olemuksen äärellä

Onko Jumala todella olemassa? Miten voimme nähdä Pyhän Hengen vaikutuksen omassa elämässämme? Näitä kysymyksiä pohtii ja kuulijoiden kanssa niistä keskustelee teologian tohtori, kirjailija Eero Junkkaala, joka luennoi Eteläisen seurakunnan Sanasta suunta -tilaisuuksissa.

eero junkkaala
Teologian tohtori Eero Junkkaala luennoi Eteläisen seurakunnan Sanasta suunta -tilaisuuksissa sekä Pispalan Raamattupäivässä.
– Yleisradion uutisissa kerrottiin taannoin, että suomalaisista kolme viidestä näkee uskonnon ja tieteen olevan keskenään ristiriidassa. Harmi, sillä näiden välillä ei ole mitään ristiriitaa, mikäli niitä luetaan oikein.

– Jumalan olemassaoloa ei luonnollisestikaan voida tieteellisesti todistaa, mutta ei sitäkään, että häntä ei olisi. Itse asiassa moni seikka puhuu pikemmin hänen olemassaolonsa puolesta kuin sitä vastaan. Miettikää esimerkiksi luomakunnan monia ihmeitä, kehottaa Junkkaala.

Junkkaala vakuuttaa, että tavallisen ihmisen arjessa usko Jumalaan tuo elämään tasapainoa ja ymmärrystä elämän kriisien keskellä.

– Rukous ja usko hyvään Jumalaan antavat pohjan sekä arjen kiemuroissa että erityisesti silloin, kun joudumme kasvokkain elämän rajallisuuden kanssa.

Junkkaala toivoo, että kirkossa puhuttaisiin enemmän Pyhästä Hengestä.

– Juuri Pyhä Henki tekee Raamatun eläväksi ja antaa voimaa uskomiseen ja rukoukseen. Jumalan kolminaisuus on salaisuus, mutta juuri siinä ollaan kristinuskon syvimmän olemuksen äärellä.

Junkkaala myös arvelee, että Pyhän Hengen tehtäväalue on myös virittää käyttöön armolahjoja, joita Jumala on jokaiselle kristitylle antanut.

Sanasta suunta -luennot

Viinikan kirkon seurakuntasalissa

• 27.10. klo 11.30 Onko järkevää uskoa Jumalaan?

Nekalan seurakuntatalossa Kuoppamäentie 23 (bussi nro 10)

• 27.10. klo 18.30–20.30. Kuinka kolme voi olla yksi? Pyhä Henki Vanhassa ja Uudessa testamentissa
  • 28.10. klo 18.30–20.30. Pyhä Henki synnyttää kristillisen seurakunnan, Pyhä Henki jakaa armolahjoja
  • 29.10. klo 18.30–20.30. Henkikaste, Hengen täyteys ja pyhitys, Pyhä Henki on rukouksen Henki
Aiheita käsittelee Eero Junkkaala, juontajana Jorma Satama, musiikki Leena Juppala, Heini ja Pekka Mäenpää ym. Kahvitarjoilu on joka ilta klo 18–18.30.  Tilaisuudessa on mahdollisuus henkilökohtaiseen keskusteluun ja rukoukseen.

Pispalan Raamattupäivä

TT ja arkeologi Eero Junkkaala on luennoimassa ja keskustelemassa Pispalan Raamattupäivässä Pispalan kirkolla 26. lokakuuta kello 10.30–15.
  • Klo 10.30 Tervetuloa, musiikkia ja kahvila Kaivo-auki
  • Klo 11–11.45 1. "Luomisusko ja tieteellinen maailmankuva"
  • Klo 11.45–12 kysymyksiä
  • Klo 12 Tauko, Kahvila Kaivo avoinna, Sansan esittelypöytä
  • Klo 12.30–13.15 2. "Johanneksen evankeliumin Jeesus"
  • Klo 13.15–13.30 kysymyksiä
  • Klo Tauko, Kahvila Kaivo avoinna, Sansan esittelypöytä
  • Klo 14–15 3. "Näitä polkuja tallaan"
Tilaisuuden järjestää Harjun seurakunta, Varikko ja Medialähetysjärjestö Sanansaattaja.