Uutiset 2019

7.11.2019 12.54

Kynttilät syttyvät 17.11. itsemurhan tehneiden muistoksi

Sunnuntaina 17. marraskuuta syttyvät kynttilät itsemurhan tehneiden muistoksi. Muistojen kunnioittamisen lisäksi maan laajuisella kynttilätapahtumalla pyritään tuomaan lohtua läheisensä menettäneille.

Käsissä on lyhtykynttilä, jota sytytetään tulitikulla.
Kynttilät syttyvät kautta Suomen 17.11. itsemurhan tehneiden muistoksi.
Tampereen seurakunnat osallistuvat muistopäivään muistamalla Kalevan kirkon messussa 17. marraskuuta kello 10 heitä, jotka eivät jaksaneet elää. Messun yhteydessä on mahdollista sytyttää kynttilä itsemurhan tehneiden muistoksi. Messun toimittaa pastori Jukka Kuusisto, musiikista vastaa kanttori Eveliina Ylikoski ja Pirkan Poikien Concentus-ryhmä.

Tapahtuma syntyi Mielenterveyden keskusliiton ansiosta vuonna 1992. Vertaistukea tarjoava Surunauha ry on ollut mukana järjestämässä tapahtumia vuodesta 1998 lähtien. Surunauhan sivuilta löytää koosteen tapahtumista paikkakunnittain.

Suomessa itsemurhan kautta kuoli yhteensä 824 ihmistä vuonna 2017. keskimäärin itsemurhia tehdään kaksi päivässä. Kaikki menehtyneet ovat jollekin läheisiä: äitejä, isiä, lapsia, lapsenlapsia, sisaruksia, puolisoja, rakastettuja, ystäviä tai muita läheisiä.