Uutiset 2019

16.10.2019 13.41

Lähetysseuran Ympäristöpankin toimintaan tukea

Suomen Lähetysseuran hankealueilla on huomattu, että ilmastonmuutoksen aiheuttamat kuivuus ja äärimmäiset sääolosuhteet vievät perheiltä mahdollisuuksia elinkeinoon, ravintoon ja puhtaaseen veteen. Lähetysseura pyrkii tasaamaan muutoksia ja tekee ilmastonmuutoksen vastaista työtä jakamalla tietoa, parantamalla ympäristöolosuhteita ja istuttamalla puita.

Lapset ja aikusiet istuvat ringissä maassa ja tuoleilla puun alla.
Ympäristötietouden opettamista Tansanialaisen Thieknan kylän asukkaille. Kuva Teija Laine
Paikallisten kumppaneiden kanssa Suomen Lähetysseura auttaa erityisesti kaikkein köyhimpiä ihmisryhmiä parantamalla ruokaturvaa ja toimeentulomahdollisuuksia.

Yhteisöpohjaisessa ilmastotyössä toteutetaan käytännön ratkaisuja kuten vesi- ja viljelyjärjestelmien rakentamista. Lisäksi opetetaan uusia kestäviä viljelytapoja ja ruoanvalmistusratkaisuja sekä jaetaan tietoa esimerkiksi jätehuollosta ja kierrätyksestä.

Tampereen seurakunnat tukee tätä Suomen Lähetysseuran Ympäristöpankin kestävän kehityksen työtä 13 000 eurolla.

– Tampereen seurakuntien tulevassa toiminta- ja talousarviossa painotetaan ympäristökysymysten ottamista aiempaa vahvemmin huomioon talousarviovarojen suuntaamisessa, ja näin ollen Lähetysseuran Ympäristöpankin tukeminen toteuttaa tätä linjausta jo tänä vuonna, sanoo kehitysjohtaja Timo Takala.

Vuonna 2018 Lähetysseuran ja paikallisten kumppaneiden työn ansiosta Tansaniassa, Etiopiassa, Nepalissa, Kambodzhassa, Zimbabwessa ja Boliviassa:

• 9 763 kotitaloutta autettiin ruokaturvaa edistävillä toiminnoilla

• 7 371 kotitaloutta sai vähintään yhden uuden pysyvän ravinnonlähteen

• 9 378 pienviljelijää sai suoraa tukea, josta hyötyi yhteensä 57 073

perheenjäsentä

• 9 112 kotitaloutta otti käyttöönsä ilmastokestävämpiä viljelymenetelmiä

Metsät tarjoavat suojaa, ruokaa ja toimeentuloa

Puun taimeen nopaa vesipullo aavikolla
Tansaniassa kuivalle alueelle istutettuja puita kastellaan huolellisesti. Kuva Erne Hakala

Isommassa mittakaavassa puut myös sitovat hiilidioksidia tehokkaasti, joten metsittäminen auttaa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa monella tasolla.

Päästöjä voi kompensoida

Suomen Lähetysseuran Hope Fund -rahasto tarjoaa mahdollisuuden myös lentomatkustelusta aiheutuvien päästöjen korvaamiseen. Sijoitusrahoilla tehdään ilmastonmuutoksen vastaista työtä muun muassa metsityshankkeissa Tansaniassa ja Nepalissa. Tavoitteena on ennen kaikkea hiilen sitominen.  Lisätietoja Hope Fundista

• Suomen Lähetysseuran ilmastoasiantuntija, ympäristösuunnittelija Ruusa Gawaza luennoi ilmastonmuutoksesta Voimasanoja Raamatusta -luentosarjassa tiistaina 19.11. kello 18 Pääkirjasto Metso, luentosali Kuusi. Luentosarjan järjestävät Ahjolan kansalaisopisto, Tampereen evankelis-luterilaiset seurakunnat ja Pirkanmaan Pipliaseura.
  • Ympäristön ja kestävän kehityksen puolesta tehtävää työtä voi tukea myös ryhtymällä Lähetysseuran Ympäristöpankin lahjoittajaksi osoitteessa suomenlahetysseura.fi