Uutiset 2019

19.6.2019 15.36

Liikkuva kesäkahvila kutsuu Pyynikin kirkkopuistoon

Kesän koittaessa Aleksanterin kirkkoa ympäröivä kaunis kirkkopuisto herää uudenlaiseen elämään. Liikkuvasta kahvikärrystä voi ostaa herkkuja ja istahtaa puistonpenkille tai piknik-viltille kesäpäivästä nautiskelemaan. Kahvila toimii Pyynikin kirkkopuistossa sään ja työntekijätilanteen mukaan.

Seitsemän naista ja yksi mies seisovat ryhmässä Pyynikin kirkkopuistossa mukit kädessään.
Minnamaria Tammisalo (vas.), Marjut Kuokkanen, Helena Hyvärinen, Kirsti Uitto, Hanni Nurmi, Hanne Heinänen, Anton sekä Alma Kaipila ryhtyvät pitämään liikkuvaa kesäkahvilaa Aleksanterin kirkon puistossa eli Pyynikin kirkkopuistossa. Kuva: Hannu Jukola
Kärrystä voi ostaa  korttimaksulla kahvia ja teetä, herkullisia smoothieita ja meheviä muffinsseja, kuvailee Nauha ry:n vertais-ja vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Hanni Nurmi.

– Meille on ilo, että kirkon toiminta laajenee puistoon. Kryptan oven edustalle syntyy pieni terassi, jossa voi lepuuttaa jalkojaan ja nautiskella kahvikärryn antimista. Avoimen kirkon päivystäjän voi tavata terassillakin, jos kirkon ovi tuntuu liian painavalta, Minnamaria Tammisalo, Aleksanterin kirkon pappi kuvaa.

Aloimme pohtia, kuinka voisimme käyttää puistoa enemmän pitkin vuotta,  kertoo idean synnystä Minnamaria Tammisalo

– Saimme yhteistyökumppaniksi Nauha ry:n, jonka nuorten työpajatoimintana toimiva Opetuskahvila sijaitsee Hämeenpuistossa, kirkkoa kulmittain, kertoo Minnamaria Tammisalo, Aleksanterin kirkon pappi.

– Erityisesti meitä innostaa ajatus Kirkkopuiston elävöittämisestä, täydentää Hanne Heinänen, Nauha ry:n Opetuskahvilasta vastaava valmentaja.

Aleksanterin kirkossa on vapaaehtoisia päivystäjiä

Kesän aikana Aleksanterin kirkko on auki arkisin kello 11–18 ja sunnuntaisin 11–15, jolloin kesäopas on paikalla kertomassa kirkon arkkitehtuurista ja tarinasta.

Avoimen kirkon päivystäjän voi tavata maanantaista perjantaihin kello 12–18 aina silloin, kun Avoin kirkko-kyltti on ovilla merkkinä. Ilojaan ja surujaan voi jakaa päivystäjän kanssa kesälläkin.

Hyvät ideat syntyvät yhdessä, kuten kahvikärryhanke osoittaa. Syksyllä on mahdollista tulla kehittämään uusia kiinnostavia avauksia yhteisövalmennukseen Aleksanterin kirkkoon 17.–18.9. kello 9–14 ja 1.–2.10. kello 9–14. Neljä päivää kestävään valmennukseen voi ilmoittautua 15.9. mennessä: minnamaria.tammisalo@evl.fi