Uutiset 2019

8.5.2019 12.31

Maria-oratorio haastaa kirkkodraamojen mieskeskeisyyden

– Isoissa kirkkodraamoissa päähenkilöt ovat yleensä miehiä. Olen käynyt läpi listoja sävelletyistä oratorioista, ja vastaan ei ole tullut Neitsyt Mariasta kirjoitettua oratoriota suomeksi, kertoo säveltäjä Janne Salmenkangas.

Taidemaalaus,Jumala kanssamme -työ on kolmiosainen. Maalauksen keskimmäinen osa kuvaa Jeesus-lasta ja Neitsyt Mariaa.
Taidemaalari Annukka Laineen Immanuel – Jumala kanssamme -työ on kolmiosainen. Maalauksen keskimmäinen osa kuvaa Jeesus-lasta ja Neitsyt Mariaa. Kuvaaja: Emil Bobyrev
Tähän on tulossa muutos Harjun seurakunnassa, jossa parhaillaan tehdään uutta kirkkomusiikkiteosta Neitsyt Mariasta. Teoksen kirjoittajat yllättyivät, kun tunnetun naisen elämästä ei löytynyt ennalta kuin yksi nimikko-oratorio, ranskalaisen Jules Massenetin La Vierge (1880).

Uuden teoksen libretossa, eli tekstissä, on selkeä naisnäkökulma. Sen kautta käsitellään Marian tuntemuksia Jeesuksen äitinä.

– Koen, että Raamattu ei suuremmin sanoita Marian tunteita. Hämmentynyt neitsyt toteaa ”tapahtukoon niin” ja ”kätkee sanoja sydämeensä ja tutkiskelee niitä”. Kiitosvirressään Maria ottaa kantaa, mutta mitä hän ajattelee, kun oma lapsi hylkää? Mitä hän sanoo lapsensa ristin juurella, kysyy libreton kirjoittava Elisa af Hällström.

Teoksen yhteistyötahoiksi on pyydetty sekä Tampereen ortodoksista, että katolista seurakuntaa. Ekumeenisella otteella tehtävää teosta on pyydetty jo pääkaupunkiseudulle esitettäväksi.

– Suurimuotoisia kirkkomusiikkiteoksia sävelletään vähän. Uusi teos voi nostaa pintaan Marian merkityksen luterilaisessa kirkossa ja herättää keskustelua, tekijät sanovat.

Tekijöiden tavoite on, että Maria-oratorio kantaesitetään Pispalan kirkossa ensi keväänä.

Maria-oratorion edistymistä voi seurata oratorion blogista tai Facebook-sivulta.