Uutiset 2019

21.5.2019 15.27

Mitä Thaimaan kirkolle kuuluu? Tule tapaamaan Thaimaan kirkon piispaa 23.5.

Thaimaan ev.lut. kirkon piispa Amnuay Yodwong vierailee Suomessa Lähetysseuran kutsumana. Tule torstaina 23.5. kello 18 Mummon Kammariin kuulemaan, mitä Thaimaan kirkolle kuuluu.

Piispa-Amnuay-kirkon-etniset-ryhmät_kuva-Pirre-Saario
Thaimaan piispa Amnuay esittelee kirkon etnisten ryhmien vaatetusta. Kuva: Pirre Saario

Vuosi sitten Thaimaan luterilaisen kirkon piispaksi vihitty Amnuay Yodwong toteaa, että hänen kirkkonsa rikkautena, mutta samalla myös suurena haasteena, on sen monimuotoisuus. ”Miten liittyä yhteen ja tulla yhdeksi?”

Thaimaan evankelisluterilainen kirkko itsenäistyi vuonna 1994 luterilaisesta lähetyksestä. Kirkolla on vajaat 5 000 jäsentä ja seurakuntia on lähes 30.

Kirkon jäsenistö koostuu monesta etnisestä ryhmästä, ja seurakunnat sijaitsevat pääosin kolmella erilaisella seudulla: Thaimaan pohjoisosassa vähemmistökansojen alueella, maan itäosassa Isaanin alueella sekä pääkaupungissa Bangkokissa. Kirkon jäsenistöllä on useita äidinkieliä.

Pappina pohjoisen vuorilla

Ennen piispanvihkimystään Amnuay toimi kymmenkunta vuotta pappina pohjoisessa Naanin maakunnassa lua-kansan keskuudessa. Lua-kansa asuu suhteellisen eristettyinä, hankalien yhteyksien päässä Thaimaan ja Laosin rajaseudulla.

Pastori vaimoineen asui samalla tavalla vaatimattomassa bambutalossa kuin vuoristolaiskansa.

Näiden vakavien, thaienemmistön hyljeksimien ihmisten elämänolosuhteet koskettivat Amnuay ja hänen vaimoonsa Yaita, ja he ottivat kasvateikseen neljä lua-kansan tyttöä ja maksoivat heidän koulutuksensa.

Amnuaya ja hänen Yaita voisi kutsua lähetystyöntekijöiksi omassa maassaan. Tällä hetkellä Thaimaan pieni ev.lut. kirkko kasvaa eniten juuri luien parissa.

Lähetysseura tukee seurakuntatyötä Thaimassa

Piispa on kiitollinen Lähetysseuralle kirkkonsa 40 vuoden aikana saamasta tuesta. Lähetysseura on mukana akenkielisessä raamatunkäännöstyössä ja luomassa kirjakieltä lua-kansalle.

Lähetysseura tukee myös muulla tavoin seurakuntatyötä vähemmistökansojen keskuudessa, muun muassa diakonia- ja musiikkityötä kehittämällä. Lähetysseura tukee seurakuntatyötä myös vahvistamalla kirkon taloudellista ja hallinnollista itsenäisyyttä sekä työntekijöiden koulutusta.