Uutiset 2019

30.12.2019 11.12

Niagarassa uskontoaiheisia elokuvia torstaina 2.1.

Näkökulmia uskontoon -teemakokonaisuus kuvaa viiden elokuvan kautta suhdetta uskontoon, uskoon ja jumaluuteen. Teemapäivänä torstaina 2.1.2020 Niagarassa nähdään muun muassa sekä Tampereella että Helsingissä elokuvajuhlilla palkittu Aatos ja Amine.

Kuusivuotiaat Aatos ja Amine kuvittelevat lentävänsä matolla, joka on asetettu kaupungin puiston vihreälle nurmelle.
Aatos ja Amine lentävät taikamatolla. Aatos on aina halunnut lentää. Kuva: Hannu-Pekka Vitikainen

Näkökulmia uskontoon teemakokonaisuus

• klo 10.30 Zaida Bergroth: MARIAN PARATIISI (Suomi 2019) -K12-
  • klo 12.45 Reetta Huhtanen: AATOS JA AMINE (Gods of Molenbeek, Suomi 2019) -S-
  • klo 14.15 Francois Ozon: JUMALAN ARMOSTA (Grace a dieu, Ranska/Belgia 2019) -K12-
  • klo 17.00 Fernando Meirelles: KAKSI PAAVIA (The Two Popes, UK/Italia/ USA/Argentiina, 2019) -K12-
  • klo 19.15 Alan Elliott & Sydney Pollack. AMAZING GRACE (USA 1972/2018) -S-
Marian paratiisi -elokuvan päähenkilö on Maria Åkerblom loi omalaatuisen uskonlahkonsa 1920-luvulla.
Karismaattisena "profeettana" hän sai taakseen uskollisen kannattajajoukon, jonka kohtelu oli kovakouraista ja arvaamatonta.

Aatos ja Amine kertoo kahden eritaustaisen pojan ystävyydestä Brysselin Molenbeekissa, kun terroristien iskut ovat ajankohtaisia. Poikien leikeissä ja pohdinnoissa hypitään kepeästi maailmankaikkeuden, jumalien, kristinuskon, muslimien ja aina Kreikan mytologian välillä.
Lue lisää Silta-lehti elokuu 2019: Hetkeen tarttuvaa Jumalan tarkastelua

Ranskan ja laajemminkin katolista kirkkoa on ravistellut pedofiliaskandaalit. Francois Ozonin Jumalan armosta perustuu todellisiin tapahtumiin ja tuo esiin uhrien oikeutetut vaatimukset hyväksikäytön tunnustamisesta ja syyllisten saamiseksi vastuuseen teoistaan. Kirkon ylevät opit ja käytännön välinen ristiriita asettaa vahvasti uskovaisten ihmisten luottamuksen kirkkoa kohtaan kyseenalaiseksi.

Katolisen kirkon paavien valinta on ollut mysteeri kaikille muille kuin niille, jotka vaaleihin osallistuvat. Fiktiivisen löyhästi todella tapahtuneeseen paavien vaihdosta kertova Kaksi paavia -elokuvaa tähdittää kaksi loistavaa näyttelijää Anthony Hopkins ja Jonathan Pryce. Paavien keskusteluissa käsitellään uskon ja elämän perusteemoja.

Illan päättää laulajalegenda Aretha Franklinin gospellevytyksestä kertova Amazin Grace. Aretha Franklin oli baptisti ja halusi tehdä tämän levyn kirkossa.

Pirkanmaan elokuvakeskus & Arthouse Cinema Niagaran osoite on Kehräsaari B-talo.

Liput ja lisätiedot arthousecinemaniagara.fi/