Uutiset 2019

8.3.2019 13.53

Oman kasvun lukupiiri alkaa Aleksanterissa 14.3.

– Tykkäätkö lukemisesta? Tahtoisitko keskustella lukemastasi? Kiinnostavatko sinua ihmisenä kasvamisen kysymykset, hyvinvointi ja hyvän, merkityksellisen elämän eläminen, kysyy Tuomiokirkkoseurakunnan pastori Minnamaria Tammisalo.

Nyt Aleksanterin kirkossa avautuu mahdollisuus viettää iltahetki näiden teemojen parissa. Etsi kirja käsiisi, lue se, ja astu Aleksanterin keskustelevaan iltahetkeen.
kirjapino
Aleksanterin lukupiirissä keskustellaan torstaisin kevään ja kesän aikana neljästä kirjasta.
Ohjaajina toimivat Minnamaria Tammisalo ja diakoniatyöntekijä Kaisu-Leena Taulu. Lukupiiriläisillä on mahdollisuus osallistua arkiehtoolliselle kello 17 kirkkosalissa, jonka päätyttyä lukupiiri aloittaa keskustelun teemukien kera.

Lukupiirin teokset

Kokoontumiset  Aleksanterin kirkossa

• to 14.3. klo 17.30 Kryptassa, Ronnie Grandell: Itsemyötätunto
  • to 9.5. klo 17.30 Kryptassa, Päivi Niemi: Rajansa kaikella
  • to 6.6. klo 17.30 Toimituskappeli tai Kirkkopuisto, Michelle Obama: Minun tarinani
  • to 22.8. Krypta tai Kirkkopuisto, Kimmo Takanen: Parisuhteen tunnelukot

Ilmoittautumiset viikkoa ennen tilaisuutta: minnamaria.tammisalo@evl.fi

to 14.3. Ronnie Grandell: Itsemyötätunto

Ensimmäinen kotimainen kirja itsemyötätunnosta. Kamppailetko stressin, paineentunteen tai itsekritiikin kanssa? Oletko ymmärtäväinen muita kohtaan mutta itsesi kovin arvostelija? Teetkö asioita, joiden järjen tasolla tiedät olevan haitallisia sinulle, mutta et silti pysty muuttamaan toimintamallejasi?

Konkreettisin neuvojen ja harjoitusten avulla kirja ohjaa tarkastelemaan omaa toimintaa ja omia ajatuksia itsemyötätunnon kautta. Kun opit huomaamaan mielesi kompastuskivet, voit tehdä uusia valintoja elämässäsi. Kirja tarjoaa myös ideoita itsemyötätunnon soveltamiseen. Löydä ystävällisempi ja lempeämpi suhtautuminen itseesi kun sitä eniten tarvitset, tule toimeen itsekritiikin kanssa, löydä sisäinen jämäkkyytesi, tarkastele ajankäyttöäsi myötätuntoisesta näkökulmasta ja löydä jouhevampi tapa ratkaista ongelmia. Kirjan sisältö pohjautuu myötätuntokeskeisen terapian menetelmiin ja uusiin tutkimustuloksiin itsemyötätunnosta ja ihmismielestä.

Ronnie Grandell on myötätuntokeskeiseen psykoterapiaan erikoistunut turkulainen työterveyspsykologi ja johtajuuscoach. Grandellin erikoisalana ovat ihmiset, jotka kamppailevat stressin, uupumuksen, ahdistuksen ja ihmissuhdeongelmien kanssa. Vuosien varrella Grandell on myös sparrannut johtajia, asiantuntijoita, urheilijoita ja muusikoita suorituskyvyn nostamiseen ja elämästä nauttimiseen liittyvissä kysymyksissä.

to 9.5. Päivi Niemi: Rajansa kaikella

Kun tarpeet ja elämäntilanteet muuttuvat, tarvitsemme koko elämän ajan reaaliaikaista tietoa siitä, mikä sopii meille ja kuinka paljon on sopiva määrä.

Omia rajoja on tarkistettava. Se vaatii pysähtymistä ja ajatustyötä. Hauraat ja epäselvät rajat aiheuttavat uupumusta ja väärinkäsityksiä. Elämänhallinta saatetaan menettää.

Rajojen asettaminen ja ylläpitäminen edellyttää aluksi vanhempien ja kasvuympäristön apua, myöhemmin niiden tulisi olla sisäsyntyisiä.

Ihomme toimii konkreettisena ääriviivana, joka erottaa meidät toisista. Sisäiset rajamme eivät ole näkyvissä, joten niiden määritteleminen on hankalaa. Kun kuuntelemme itseämme ja toimimme sen pohjalta, tasapaino on mahdollista saavuttaa.

Päivi Niemi on terapeutti, psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinnon suorittanut kouluttaja ja työnohjaaja, joka on toiminut monimuotoisessa ihmissuhdetyössä. Hänen luentonsa itsetunnosta, tunteista ja elämänhallinnasta ovat tavoittaneet kymmeniätuhansia kuulijoita.

6.6. Michelle Obama: Minun tarinani

Yhdysvaltojen entisen ensimmäisen naisen intiimit, vaikuttavat ja inspiroivat muistelmat

Vaikutusvaltansa ja saavutustensa johdosta Michelle Obamasta on tullut yksi aikamme ikonisimmista naisista. Yhdysvaltain presidentin puolisona - ensimmäisenä afroamerikkalaisena - hän kehitti Valkoista taloa aiempaa lämminhenkisemmäksi ja tasapuolisemmaksi paikaksi ja puhui vahvasti myös naisten ja tyttöjen puolesta.

Pohdiskelevissa ja kiehtovissa muistelmissaan Michelle Obama avaa elämäänsä ja kertoo kehityksestään: lapsuudesta Chicagon eteläosassa, työskentelystään johtotehtävissä ja tasapainoilusta äitiyden ja työn asettamien vaatimusten välillä sekä vuosista maailman kuuluisimmassa talossa.

22.8.  Parisuhteen tunnelukot

Toistamme parisuhteissamme usein samankaltaisia toimintamalleja, jotka aiheuttavat tyytymättömyyttä ja estävät meitä olemasta onnellisia.

Tunnelukot saavat meidät käyttäytymään ristiriitatilanteissa lapsen tavoin. Tällöin emme osaa kertoa riittävästi tarpeistamme ja tunteistamme ja jäämme parisuhteessa vaille tarvitsemaamme hyväksyntää, arvostusta tai läheisyyttä ja päädymme kamppailemaan epämukavien tunteidemme kanssa.

Suositun Tunne lukkosi -kirjan tekijä Kimmo Takanen pureutuu nyt erityisesti parisuhteen ongelmakohtiin ja antaa ratkaisun avaimet tunnelukkotyöskentelyn kautta.