Uutiset 2019

16.4.2019 15.11

Pääsiäisenä koruton kansankirkko verhoutuu mystiikkaan ja symboleihin

Kotoisen kansankirkkomme olemus on pelkistetty ja koruton, ainakin jos sitä vertaa vaikkapa ortodoksisen kirkon koristeellisuuteen. Mutta kerran vuodessa luterilainen kirkko tekee poikkeuksen: pääsiäispyhien jumalanpalvelukset tarjoavat mystiikkaa ja symboleita sekä kokemuksia kaikille aisteille.

Kiirastorstain messu on väkevä elämys

Pitkänäperjantain mustalla alttarilla viisi punaista ruusua.
Pitkänäperjantaina mustalle alttarille asetetaan viisi punaista ruusua Jeesuksen haavojen muistoksi. Kuva Jani Laukkanen
Kiirastorstai on vuoden kolmanneksi suosituin juhlapyhä. Edelle kirivät vain jouluaatto ja ensimmäinen adventti. Kiirastorstaina alttari verhotaan messun päätteeksi mustalla kankaalla ja viimeinen virsi lauletaan pimeässä kirkossa. Raamatullisena pääaiheena on ehtoollisen asettaminen. Lisäksi kiirastorstaina on vanhastaan muisteltu Jeesusta, joka pesee opetuslasten jalat.
  • Vinkki: Tuomiokirkon kiirastorstainmessu 18.4. kello 19 on vaikuttava kokemus.

Pitkäperjantaina koruttomuus viedään huippuunsa

Pitkäperjantaina urut vaikenevat, virret lauletaan ilman säestystä ja tunnelma on mollivoittoinen musiikkia myöten. Mustalle alttarille asetetaan viisi punaista ruusua Jeesuksen haavojen muistoksi. Pitkäperjantain raamatunteksteissä seurataan Golgatan tapahtumia ristiinnaulitsemisesta Jeesuksen kuolemaan.
  • Vinkki: Kalevan kirkon jumalanpalvelus 19.4. kello 10 alkaa ristisaatolla, jossa suuri puinen risti kannetaan mustaksi verhotulle alttarille. Ristille asetetaan viisi punaista ruusua.

Pääsiäisyön messussa valo voittaa pimeyden

pääsiäsimessu
Pääsiäislauantain yömessu Pispalan kirkossa. Kuva Janne Ruotsalainen
Jos et ole ikinä kokenut pääsiäisyön messua niin nyt voisi olla hyvä hetki. Pääsiäisyönä ihmiset saapuvat pimeään kirkkoon mustan alttarin luo. Messun alussa musta väri vaihtuu valkoiseen ja pimeys valoon.

Tampereella pääsiäisyön messuja 20. huhtukuuta vietetään viidessä kirkossa. Aitolahden, Pispalan ja Viinikan kirkoissa sekä Linnainmaan seurakuntakeskuksessa messu alkaa kello 23. Tuomiokirkon messu alkaa kello 23.30 ja sen toimittaa piispa Matti Repo.
  • Vinkki: Nuorten oma pääsiäisyön messu järjestetään rennolla otteella 20.4. kello 23 Linnainmaan seurakuntakeskuksessa. Monipuolinen ja tunnelmallinen messu toteutetaan yhdessä nuorten kanssa.

Pääsiäismessu myös monikulttuurisesti

Pääsiäisen sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta. Enkelin viesti saavuttaa tyhjän haudan edessä seisovat opetuslapset. Kristus on voittanut kuoleman. Pääsiäismessussa uruissa ei säästellä ja musiikki on iloista ja mukaansatempaavaa.
  • Vinkki: Pääsiäisen vietto on tärkeää myös Suomessa asuville maahanmuuttajille ja turisteille. Vanhan kirkon English Service 21.4. kello 16 on monikulttuurinen ja monimuotoinen messu, jonka jälkeen kirkossa herkutellaan seurakuntalaisten tuomilla ruoilla nyyttikestimeiningillä.

Kaikki pääsiäisen ajan messut.