Uutiset 2019

18.4.2019 14.43

Pitkäperjantaina kuljetaan Bachin ja Lisztin sävelin ristintietä valoon

Harjun Kamarikuoro johdattelee ristintielle Tuomiokirkon konsertissaan pitkäperjantaina 19.4. kello 18. Aamulehti näyttää konsertin suorana Aamulehti.fi:ssä.

Harjun kamarikuoron ryhmäkuva syksyisessä metsässä.
Harjun Kamarikuoroa johtaa kapellimestari Heikki Liimola.
Kuoron johtaja, kuorokapellimestari Heikki Liimola on valikoinut konserttiin kahden säveltäjämestarin teokset, jotka täydentävät luontevasti toisiaan, niin musiikillisesti kuin sisällöltäänkin.

Johtolankana kulkee Franz Lisztin vuonna 1879 valmistunut Via Crucis, joka kuvailee Jeesuksen raskasta tietä ristille. Noin 150 vuotta aiemmin sävelletty Johann Sebastian Bachin Jesu, meine Freude (BWV 227) täydentää ja kommentoi ristintien sanomaa, tuoden siihen vahvan elementin toivosta ja valosta. Sävellysten yhteensopivuutta korostaa myös se, että Liszt on lainannut teokseensa Bachin kuoroharmonioita.

Urkuosuudet soittaa Aleksanterin kirkon urkuri Riikka Viljakainen. Solisteina esiintyvät altto Tiina Ollikainen, baritoni Wille Enckell ja basso Lauri Pauniaho.