Uutiset 2019

31.10.2019 10.30

Pyhäinpäivän viikonlopun konserteissa soi sielunmessu

Valoa, lohtua ja toivoa on luvassa pyhäinpäivän viikonlopun konserteissa ja musiikkihetkissä. Hanna Ekolan laulut soivat lohdutusta jo perjantaina. Pyhäinpäivänä Tuomiokirkossa esitetään rakastettu Mozartin Requiem ja sunnuntaina 3.11. Viinikan kirkossa kuullaan Cardoson Requiem 1600-luvun alusta.

Hanna Ekolan kasvokuva.
Laulujensa lisäksi Hanna Ekola on julkaissut 26 ajatelma- ja runoteosta, joiden joukossa on useita surua käsitteleviä kirjoja. Kuva Henna Mitrunen

Valoa, voimaa ja lohtua on luvassa Hanna Ekolan konsertissa Lielahden kirkossa pyhäinpäivänaattona perjantaina 1. marraskuuta kello 19.

Kuulijaa lähelle tulevat tulkinnat kertovat surusta, lohdusta ja toivosta sekä siitä, mistä matkalle voi saada uutta voimaa.

Ekola on hiljattain julkaissut levyn Taivaanrakas, jossa on 12 laulajan itsensä sanoittamaa laulua luopumisesta, selviytymisestä, kiitoksesta ja toivosta. Hän tuo konserttiin myös näitä lauluja, jotka kumpuavat laulajan omista menetyksistä.

Hänen kanssaan musisoi pianisti-laulaja Virpi Salo. Konserttiin on vapaa pääsy, kolehti lähetystyölle.

Inkeri-kuoro vaalii suomalaista lauluperinnettä

Inkeri-kuoron sävelhartaus on Viinikan kirkossa pyhäinpäivänä 2.11. kello 18. Inkeri-kuoro vaalii suomalaista lauluperinnettä Karjalassa, ja siinä laulaa 25 petroskoilaista. Kuoro laulaa mielellään suomeksi, vaikka ääntäminen aiheuttaakin monille vaikeuksia. Se laulaa myös latinan, viron, englannin, norjan ja venäjän kielillä.

Tampereella Inkeri-kuoro lauloi viimeksi huhtikuussa 2013. Kuva: Inkeri-kuoron arkisto
Ohjelmistossa on suomalaisia ja inkeriläisiä kansanlauluja, hengellisiä lauluja, klassisia teoksia ja paikallisten säveltäjien lauluja.

Urkurina tilaisuudessa on Stiina Leinonen ja  hartauspuheen pitää Ismo Kunnas. Vapaa pääsy

Mozartin Requiem soi Tuomiokirkossa

Mozartin Requiem pyhäinpäivänä 2.11. kello 19 Tampereen tuomiokirkossa. Esiintymässä Poikakuoro Pirkanpojat, Nuorisokuoro Sympaatti ja Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri.

Johtajana Jouni Rissanen ja kuoron valmennus Emmi Kleemola. Solisteina Anu Mattila sopraano, Ruut Mattila altto, Martti Anttila tenori ja Jani Laaksonen basso.

Liput 20/15 € ennakkoon Ticketmaster tai ovelta tuntia ennen konserttia.

Syvämietteinen sielunmessu

Vanhan musiikin lauluyhtyeen Version konsertissa sunnuntaina 3.11. kello 18 Viinikan kirkossa pääteoksena on portugalilaisen Manuel Cardoson Requiem 1600-luvun alusta.

Cardoson tuotantoa on säilynyt vähän, mutta yksi säilyneistä teoksista on säveltäjän ehkä merkittävin Missa pro defunctis, "messu kuolleiden puolesta", vuodelta 1625.

Cardoson tyyli on erittäin leimallisesti renessanssia, toisaalta siinä on havaittavissa myös soinnillista surumielisyyttä, mikä sopii hyvin sielunmessun tunnelmaan.

Punaisen talon seinustalla seisoo 11 ihmistä.
Lauluyhtye Versio on vanhaan musiikkiin keskittyvä kokoonpano.Kuva Markus Kaarto
Kuusiäänisen sielunmessun lisäksi konsertissa kuullaan portugalilaisen Duarte Lõbon ja espanjalaisen Tomás Luis de Victorian motetteja eli pienempiä hengellisiä lauluja samalta aikakaudelta.

Lauluyhtye Versio on vanhaan musiikkiin keskittyvä kokoonpano, jossa laulavat Hannele Huhtinen, Heikki Isotalo, Antti Kataja, Minna Muukkonen, Anne Palo, Hilkka Rauhala, Tuija Sulisalo, Katri Tasala, Timo Turtiainen, Mikko Vehkaperä ja Sakari Ylivuori.

Vapaa pääsy, ohjelma 15/10 €
Lisätietoja Versosta

Pyhäinpäivän musiikkihetket

Hautausmailla voi hiljentyä ja muistella läheisiä myös musiikin soidessa. Pyhäinpäivän musiikkihetkiä pidetään Kalevankankaan ja Lamminpään hautausmaiden kappeleissa ja Messukylän kirkossa.
Kivinen enkelipatsas, jolla on lasinen kynttilälyhty sylissä ja lehti olkapäässä.
Kuva Aarne Ormio

Kalevankankaan iso kappeli

• Muistot ovat aarteeni klo 16 ja klo 17, Tuuli Marenk viulu ja Riikka Heikkinen urut

Lamminpään iso kappeli

• Surun ja toivon musiikkihetki klo 15, Harjun Kanttorikvartetti
  • Pyhäinpäivän muistohetki klo 17, Harjun Kanttorikvartetti

Messukylän kirkko

• Pyhäinpäivän musiikkihetki klo 14 ja klo 15, Kamarikuoro Eternitas

Huom! Sergejs Jēgersin ja Nomeda Kazlausin konsertti Tampereen tuomiokirkossa sunnuntaina 3. marraskuuta on peruttu.