Uutiset 2019

2.5.2019 11.25

Pyhiinvaeltajan messussa soi keskiaikamusiikki

Tampereen seurakuntien PyhiinvaellusTampere sekä keskiaikamusiikin yhtyeet Fioretto Ensemble ja Vokaaliyhtye Lumous kutsuvat aikamme pyhiinvaeltajia ja vanhan musiikin ystäviä 1400-luvun pyhiinvaeltajien seuraan sunnuntaina 5. toukokuuta Aleksanterin kirkkoon.

Tuolloin kirkossa kaikuvat keskiaikaiset pyhiinvaeltajien laulut osana iltamessua. Palveluksen musiikki on peräisin Pyhän Jaakon vaelluksen varrelle sijoittuvasta katalonialaisesta Montserratin luostarista.

– Luostarin suurin aarre on Llibre Vermell -käsikirjoitus eli Punainen kirja, johon 1300-luvun lopulla koottiin lauluja erityisesti pyhiinvaeltajien käyttöön. Kuuluisin niistä on ehkä Kuoleman tanssi; olihan aikakausi myös ruttoepidemioiden aikaa, jolloin elämän hauraus tuli hyvin selväksi, kertoo Vokaaliyhtye Lumouksessa laulava kontra-altto Elina Aho-Kuusama. Muita jäseniä ovat sopraanot Kaisa Kelloniemi ja Anu Mattila

Fiorettossa musisoivat Janek Öller, nokkahuilut ja säkkipillit sekä Mikael Heikkilä, lyömäsoittimet. Molempia yhtyeitä johtaa laulaja-harpisti ja vanhan musiikin spesialisti Debra Gomez-Tapio.

Kaikilla tämän vuoden aikana lyhyille tai pitkille pyhiinvaelluksille lähteville on mahdollisuus saada vaelluksilleen siunaus messussa.

Pyhiinvaeltajan messu sunnuntaina 5.5. kello 18 Aleksanterin kirkossa
Elina-Kaisa-Anu_Vanhakirkko_netti
Vokaaliyhtye Lumous eli Elina Aho-Kuusama (vas.), Kaisa Kelloniemi ja Anu Mattila laulavat pyhiinvaeltajien messussa. Kuva: Irina Kolomijets