Uutiset 2019

7.8.2019 11.50

Ruoka-apu jatkuu vaikka RuokaNysse tuli tiensä päähän

Rakas RuokaNysse otti ja hajosi eikä sitä ole enää mahdollista korjata. Mutta ei hätää; ruoka-apu jatkuu ja vieläpä paranee.

Seurakuntien Ruokapankin jakeluautona pitkään toiminut RuokaNysse on tullut tiensä päähän. Vuosihuollon yhteydessä selvisi, että auton korjaaminen ajokuntoon ei ole enää mahdollista. Varaosien puute ja laajat korroosiovauriot lopettivat autolla ajamisen. Uuden auton hankinta ei ole taloudellisesti järkevää.

Ruoka-apu kuitenkin jatkuu, lupaa elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen, joka on valmistellut uuteen jakelumalliin siirtymistä.

- Tavoitteena on, että syyskuun lopussa ruoka-avun jakelu tapahtuisi pääsääntöisesti seurakuntien omissa tiloissa. Siihen asti jakelu hoidetaan kylmä- ja pakettiautoilla nykyisellä reitillä.

Ruoka-avulle on Tampereella edelleen akuutti tarve. Viime vuonna RuokaNysse jakoi 22 000 ruokakassia, missä kasvua viiden vuoden takaisesta on noin 3400.

Entistäkin parempaa palvelua

Muutos mahdollistaa ruoka-avun toimintamallien ajanmukaistamisen, kertoo Palkonen.

- Uudet toimintatavat mahdollistavat ihmisten palvelemisen entistä paremmin. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ihmisten elämänrytmi ja tarpeet huomioidaan tarkemmin uusia jakeluajankohtia suunniteltaessa.

Seurakuntataloilla tapahtuvan ruokajakelun lisäksi on tarkoitus toteuttaa esimerkiksi yhteisöruokailuja, jotka vastaavat myös ihmisten sosiaalisiin tarpeisiin.

Palkonen korostaa, että moderni, hävikkiruokaa hyödyntävä ruoka-apu on muutakin, kuin vain elintarvikkeiden kuljetusta, lajittelua ja jakelua.

– Vaikka perinteinen leipäjonokin on yhteisö, jossa ihmiset tutustuvat toisiinsa, uuteen toimintamalliin siirtyminen tarjoaa mahdollisuuden uudenlaiselle yhteisöllisyydelle. Hävikkiruoka-avun ympärille muodostuneista yhteisöistä on jo hyviä kokemuksia seurakunnissa, kertoo Palkonen.

– Sisätiloissa asiakkaat voivat itse koota ruokatarpeensa tarjolla olevista tuotteista valmiiden ruokakassien sijaan.

Työllistymispolkuja ja vapaaehtoistehtäviä

Tampereen seurakunnat tarjoaa erilaisia työllistymispolkuja ruoka-avun parissa. Palkkatyön lisäksi tarjotaan työkokeiluja ja harjoittelupaikkoja esimerkiksi pitkäaikaistyöttömille ja syrjäytymisvaarassa oleville nuorille.

Ensi syksyn uusi avaus on kaupungin työllistämispalvelujen hallinnoima Kierto –hanke, jossa  seurakuntien osahankkeena kehitetään hävikkiruoan jatkojalostamista.

Uusi toimintatapa tarjoaa myös uudenlaisia vapaaehtoistehtäviä ruoka-avun parissa. Palkonen rohkaisee vapaaehtoistyöstä ja ihmisten kohtaamisesta kiinnostuneita ottamaan yhteyttä seurakuntien vapaaehtoistyön koordinaattoriin reija.jarkkola@evl.fi 0408048132

Ruoka-apu lyhyesti

• Vuonna 2018 RuokaNysse jakoi liki 22 000 ruokakassia. Asiakkaita oli viikossa noin 600.

• Ruokakassien määrä on kasvanut joka vuosi. Viiden vuoden takaisesta kasvua on n. 3400.

• Viikoittaisen ruokakassijaon lisäksi diakoniatyöntekijät jakoivat 1000 jouluruokakassia ja noin 1000 hätäapukassia akuuttiin kriisiin joutuneille tamperelaisille.

• Seurakunnat järjestävät viikoittain myös ruokailuja vähävaraisille ja vuosittain kymmeniä pop up –hävikkiruokatapahtumia.

• Seurakunnilla on noin 30 yhteistyökumppania, joille toimitetaan hävikkiruokaa eteenpäin jaettavaksi. Heidän kauttaan tavoitetaan vuosittain noin 1500 tamperelaista ruoka-avun tarvitsijaa.

• Ruoka-avun piiriin pääsee ottamalla yhteyttä oman seurakunnan diakoniatyöntekijään tai seurakuntien avunvälitykseen. Apua saadakseen ei tarvitse olla kirkon jäsen.

• Ruoka-apu koostuu Euroopan Unionin ruoka-avusta, kauppojen ja elintarvikevalmistajien hävikistä sekä seurakuntayhtymän ostamista tuotteista.

Tule keskustelemaan hävikkiruuasta

Tampereen seurakuntien Ruokapankki järjestää Hävikkiruoka-iltapäivän 5. syyskuuta. Yhteistyökumppanit saavat tilaisuudessa ajantasaisen kuvan siitä, mitä hävikkiruoka-apu Tampereella on.

Hävikkiruuan tehokas hyödyntäminen on ruoka-avun kasvava suuntaus. Puheenvuorot tarjoavat tuoreita näkökulmia toimintakulttuuriin, ruoka-avun tulevaisuuteen ja erityisesti yhteisöllisyyteen.

Alustajina ovat Tampereen kaupungin elintarvikevalvonnan terveystarkastaja Kirsi Miekka, Suomen Punaisen Ristin sosiaalitoiminnan suunnittelija Jari-Pekka Hietasilta, Kirkkopalveluiden Osallistava yhteisö 2019–2020 -hankkeen projektipäällikkö Reetta Nick sekä Tampereen seurakunnista elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen, työhön valmentaja Anita Aaltojärvi ja ohjaaja Olli Rinta-Mantila.

Tapahtumassa paljastetaan myös Ruokapankin uusi visuaalinen ilme, joka koristaa jakeluautojen kylkiä teippauksina. Ilmeen on toteuttanut taiteilija Tiina Efrati.

Paikalle toivotaan niin yhteistyökumppaneita kuin toiminnan tukemisesta kiinnostuneita paikallisia kauppiaita.

Hävikkiruoka-iltapäivä 5.9. kello 12–15 Seurakuntien talon Näsin salissa, Näsilinnankatu 26

Ilmoittautuminen: tampereenseurakunnat.fi/ilmo2019