Uutiset 2019

30.9.2019 13.16

Soppatykki porisee Vanhalla kirkolla Asunnottomien yön Safka Aid -tapahtumassa

Vuosittaista Asunnottomien yötä vietetään jälleen torstaina 17. lokakuuta. Yötä on vietetty Suomessa vuodesta 2002 lähtien Yhdistyneiden Kansakuntien kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä.

MCC Sons of Abraham -moottoripyöräkerhon jäseniä tarjoilemassa teltalla ruokaa ihmisille.
Joukko MCC Sons of Abraham -moottoripyöräkerhon jäseniä osallistuu Safka Aid -tapahtuman järjestämiseen tänäkin vuonna. Soppatykki porisee Vanhalla kirkolla 17. lokakuuta, jolloin vietetään myös Asunnottomien yötä. Kuva: Juuso Laitinen
Asunnottomien yön taustalla on kansalaisliike, joka tukee jokaisen ihmisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin. Tänä vuonna teemana on Varjojen naiset. Tampereen seurakunnat osallistuvat Asunnottomien yöhön järjestämällä maksuttoman Safka-aid -tapahtuman.

1. Helsingissä hätämajoitusta järjestetään joka talvi lokakuun alusta vappuun. Entä Tampereella, päivätoimintakeskus Huoltsun johtava ohjaaja Ruut Hiekkanen?

– Tampereella järjestetään asumispäivystystä Hervannassa, jonne tamperelaiset asunnottomat pääsevät yöksi ympäri vuoden. Tampereelle tarvittaisiin pikaisesti asumispäivystystä myös heille, joilla ei ole asunto-osoitetta Tampereella.

– Huoltsulla käy lukuisia ihmisiä, joille ei ole vakituista osoitetta Tampereella, eivätkä he ole palaamassa edelliseen kuntaansa. Nämä ihmiset joutuvat majoittumaan ulkona tai kavereiden luona. Joissakin tapauksissa toisessa kunnassa oleva kotiosoite on jäänyt vain viimeiseksi merkinnäksi, eikä ihmisellä välttämättä ole sinne enää mitään siteitä.

2. Kuinka Paljon Tampereella on asunnottomia, ja onko määrässä tapahtunut muutosta suhteessa edellisiin vuosiin?

– Tampereella on vuoden 2018 virallisten tietojen mukaan 230 asunnotonta, pitkäaikaisasunnottomia on tilastojen mukaan 63, ja heistä naisia on 34. Käytännön työssä huomaa sen, että tilastot eivät kerro koko totuutta, ja ne tulevat myös jälkijunassa. Tänä vuonna näkyy kasvua asunnottomuudessa, erityisesti nuorten osalta.

3. Tänä vuonna Asunnottomien yön teema on asunnottomat naiset. Mitkä syyt erityisesti aiheuttavat naisten asunnottomuutta?

– Tutkimusten mukaan erityisesti naisten asunnottomuuden yksi keskeinen erityispiirre on piiloasunnottomuus. Se, että naisten asunnottomuus on usein piiloasunnottomuutta, kätkee osittain naisille suunnattujen asumispalveluiden puutteen ja luo omat haasteensa myös naisten tarpeisiin vastaavien palveluiden kehittämiselle. Ilmiönä se on vaikeasti hallittava, ja ongelmien lisääntyessä asunnottomuus usein pitkittyy.

– Käytännössä naiset joutuvat usein menemään tilapäisiin kortteereihin, milloin kenenkin luokse. Naisilla saattaa olla ehkä isompi kynnys käyttää asumispäivystystä. En ole huomannut tänä vuonna erityisesti naisten asunnottomuuden lisääntymistä, mutta se voi johtua juurikin piiloasunnottomuudesta ja siitä, että asunnottomuus otetaan vaikeammin esille.

4. Millainen tapahtuma Asunnottomien yönä järjestettävä Safka-aid on, järjestäjä Laura Karhola?

– Tänä vuonna kolmatta kertaa järjestettävä Safka-aid on tapahtuma, jossa tarjoillaan maksutonta jauhelihakeittoa ja lettuja. Tapahtuma on kaikille avoin, ei siis suinkaan vain asunnottomille.

– Hyvän ruoan ja rennon yhdessäolon lisäksi luvassa on Nancy Tinkerbella & Big Bad Bear -yhtyeen esiintyminen. Nancy yhtyneineen tarjoilee kuulijoilleen juurevaa, kantri-vaikutteista musiikkia ja myönteistä asennetta.

– Varat tapahtuman järjestämiseen kerättiin Tapahtumien yön Iskelmämessussa ja Safka-aid -tukikonsertissa. Totuttuun tapaan paikalle saapuu myös joukko MCC Sons of Abraham -moottoripyöräkerhon jäseniä pyörineen. He osallistuvat tapahtuman järjestämiseen.

Teksti: Janne Aejmelaeus

• Safka Aid ja Asunnottomien yö 17.10. kello 15 Vanhan kirkon pihassa Keskustorilla
Nancy Tinkerbella ja Big Bad Bear -yhtye. Promokuva.
Nancy Tinkerbella yhtyneineen esiintyy Vanhalla kirkolla 17. lokakuuta.