Uutiset 2019

27.5.2019 13.25

Tampereen Sävel tulee myös kirkkoihin

Tampereen Sävel kokoaa jälleen yhteen vokaalimusiikin ystävät läheltä ja kaukaa kesäkuun alussa. Kuoroja ja lauluyhtyeitä tulee 19 maasta. Festivaalin antia voi kuulla konserttisaleissa, kirkoissa ja kaduilla ympäri kaupunkia.

Tuukka Haapaniemi Viinikan kirkko
Viinikan kirkon sisäpiha herätti Tuukka Haapaniemen mielessä tärkeitä lapsuusmuistoja. Club for Five -yhtyeen bassolaulaja työskentelee myös Tampereen Sävel -tapahtuman festivaalijohtajana. Kuva Hannu Jukola
 Tällä kertaa tapahtuman helmiin kuuluu pohjoismainen kamarikuoromusiikki, jota kuullaan Nordic Choir Expedition -konserttisarjassa. Avauskonsertin laulaa sarjan kuoroista tanskalainen Ars Nova Copenhagen, joka esiintyy Aleksanterin kirkossa tiistaina 4. kesäkuuta.

Ohjelmassa on Tomás Luis de Victorian (1548–1611) teoksia ja Einojuhani Rautavaaran (1928–2016) säveltämää musiikkia Federico García Lorcan runoihin. Kuoroa johtaa Paul Hillier.

Perjantaina 7. kesäkuuta Det Norske Solistkor saa salikseen niin ikään kirkon. Tuomiokirkossa kuullaan Grete Pedersenin johdolla muun muassa J. S. Bachin Jesu, meine Freude sekä norjalaista nykymusiikkia.

Sunnuntaina 9. kesäkuuta Tampereen Sävel soi Viinikan kirkossa, kun jumalanpalveluksessa on mukana tänä vuonna 40 vuotta toiminut Kamarikuoro Camena Tampereelta ja katselmuskuoroja.

Tampereen Sävel 4.–9.6.