Uutiset 2019

5.3.2019 16.56

Tuhkakeskiviikko aloittaa paastonajan

Ekopaastossa innostetaan suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta. Kampanja kannustaa kokeilemaan, miten oma arki sujuisi elämäntapoja tarkistamalla. Ekopaasto käynnistyy tuhkakeskiviikkona 6.3. ja kestää pääsiäissunnuntaihin.

Paastota voi monella tavalla. Paastonaika kutsuu ihmistä etsimään uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.  Paastonaikaan liittyy myös katumus; ihminen katuu syntejään ja kiintymistään tähän maailmaan.

Tuhkakeskiviikon Tuomasmessussa 6.3. Aleksanterin kirkossa voit halutessasi ottaa otsaan piirretyn tuhkaristin katumuksen vertauskuvallisena ilmauksena. Messussa saarnaa Ilmo Käki ja liturgina toimii Heidi Pitkänen. Messu alkaa kello 19 ja rippipappi tavattavissa klo 18 lähtien.

40 askelta pääsiäiseen

Ilmastonmuutos ja toivo ovat esillä Tampereen seurakuntien Facebook-sivulla koko paaston ajan tuhkakeskiviikosta pääsiäissunnuntaihin. 40 askelta pääsiäiseen -teema tarjoaa toivon näkökulmia ja voimaannuttavia sanoja kaikille niitä kaipaaville.

– Ilmastonmuutos aiheuttaa paljon huolta ja hämmennystä, ja olisi helppoa luisua välinpitämättömyyteen. Kyynistyminen ei kuitenkaan ihmiskuntaa nyt auta. On uskallettava toivoa ja toimia. On etsittävä keinoja, joiden avulla ihmiset voivat olla mieluummin osa ratkaisua kuin osa ongelmaa, sanoo tiedottaja Eva Wäljas.

Toivoa ja tapoja torjua ilmastonmuutosta etsitään muun muassa taiteesta, hidastamisesta ja luonnosta. Laskeudu pääsiäiseen osoitteessa: facebook/tampereenseurakunnat.

Ilmastonmuutos on teemana myös kirkon valtakunnallisessa Ekopaasto-kampanjassa, jota vietetään 6.3.–20.4. Ekopaastoon voit tutustua osoitteessa: ekopaasto.fi