Uutiset 2019

7.11.2019 15.42

Valokuvanäyttely Vanajan vankilan perhetapaamisten kuvataidepajoista

"Tuli yllättävän hienoja" -valokuvanäyttely on esillä Seurakuntien talon 1. kerroksen galleriaseinällä 30.11. saakka. Näyttely kokoaa yhteen Vanajan vankilan lapsiperhetapaamisten yhteydessä järjestettyjen kuvataidepajojen teoksia ja tunnelmia.

Ilmassa leijuva valkoinen lakana, jossa on vihreitä sydämiä.
Taidepajatyöskentelyn tavoitteena oli tutustua monipuolisesti kuvataiteen tekniikoihin ja viettää aikaa lähiomaisten kanssa. Aikaisempaa kokemusta taiteesta tai taiteen tekemisestä ei vaadittu.

Taidepajojen teemoina olivat muotoilu, värit ja rakentelu. Pajoissa tehtiin keramiikkaa, maalauksia ja kankaanpainantaa sekä rakennettiin kierrätysmateriaaleista tilainstallaatioita vankila-alueelle.

Materiaalivalinnoissa huomioitiin eri-ikäiset osallistujat: pienimmille lapsille oli muun muassa taikataikinaa ja Vauvojen värikylpy -maaleja. Touko- ja kesäkuussa 2019 pidettyihin taidepajoihin osallistui 11 perhettä.

Näyttely on osa graafikko Valpuri Tauriaisen Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemialle tekemää opinnäytetyötä, jossa tutkitaan vankiloiden perhetyön kehittämistä kuvataidelähtöisillä menetelmillä. Näyttelyn nimi ”Tuli yllättävän hienoja!” syntyi taidepajassa todetusta kommentista.

Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa taiteen saavutettavuudesta sekä taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksista vankiloissa perhetyön kontekstissa. Yhteistyötahoina opinnäytetyön tekemisessä ovat Rikosseuraamuslaitos, Kanta-Hämeen perhetyö ry ja Tampereen ev.lut. seurakunnat.

Kuvataidepajoissa sanottua

• ”Taulu kertoo äidistä ja tyttärestä. Tytär teki.”
  • ”Sai vain tehdä. Ei tarvinnut miettiä tai pelätä arvostelua.”
  • ”Lähdin tekemään kukkamaljakkoa ja siitä tulikin tuhkakuppi.”
  • ”Maalaus oli innostavaa. Lapsi on hyvä ja kova maalaamaan.”
  • ”Mukavaa tekemistä lapsille. Sormilla tekeminen oli kivaa ja lapset keskittyivät. Kangastöpöttely oli kivaa. Sitä olisi voinut olla enemmänkin.”

Taide osana kriminaalityötä –työpaja

Taide osana kriminaalityötä –työpaja järjestetään perjantaina 8.11. kello 10–12. Seurakuntien talossa Näsin salissa, osoitteessa Näsilinnankatu 26. Työpaja on kaikille avoin.

• Klo 10 Kahvia- ja teettarjoilu
  • Klo 10.15 Graafikko, taidekasvattaja Valpuri Tauriainen "Vankiloiden perhetyön kehittäminen kuvataidelähtöisillä menetelmillä", Turun Taideakatemian opinnäytetyö.
    Mukana erityisdiakonian viranhaltija Mari Paija.
  • Klo 11-12 Non-stop-työpajoja:
  1. Matonkudemeduusa kierrätysmateriaaleista
  2. Muotoja muovailumassasta