Uutiset 2019

16.10.2019 12.50

Valon ääniä – meditatiivisia äänimaisemia kirkoissa

Valon ääniä -festivaali tuo meditatiivisia äänimaisemia Tampereen kirkkoihin. Lokakuun 25. päivänä alkavan festivaalin tarjontaan kuuluu musiikkia elektronisesta ambientista keskiajan liturgiseen rukouslauluun. Kokonaisuus muodostuu kuudesta konsertista ja meditatiivisesta pyhiinvaelluksesta.

Festivaalin päätapahtumien esityspaikka on Kalevan kirkko. Festivaalin avaa Max Liljan konsertti perjantaina 25. lokakuuta. Kokeellista sello-elektroa soittava Lilja tunnetaan muun muassa Apocalyptican perustajajäsenenä.

Lauantaina 26. lokakuuta kirkkosalissa koetaan legendaarisen RinneRadion audiovisuaalinen Silent Night -elektrojazz-kokonaisuus. Viime vuonna spektaakkeli veti Helsingin Paavalin kirkon ääriään myöten täyteen.

Sunnuntaina 27. lokakuuta ohjelmassa on Adagio – hitaan musiikin konsertti, jossa esiintyvät Tuomiokirkkoseurakunnan johtava kanttori Osmo Honkanen ja Tampereen akateemisen sinfoniaorkesterin jouset Kimmo Tullilan johtamina.

Festivaalin toinen esityspaikka on Tuomiokirkko. Lauantaina 26. lokakuuta siellä kuullaan taiteilijaduo Marianne Maansin ja Sofia Lindroosin kansanmusiikki- ja keskiaikaisvaikutteinen Säveliä valon hahmossa -konsertti. Lauantain alkuyöstä on luvassa säveltäjä Eero Hämeenniemen improvisaatiokonsertti Kun musiikki täyttää mielen, jossa yleisö voi saapua omien tyynyjen kanssa Tuomiokirkkoon ja lähteä meditatiiviselle matkalle flyygelin säestämänä.

Sunnuntaina 27. lokakuuta Tuomiokirkolta lähdetään meditatiiviselle pyhiinvaellukselle herkistymään Tampereen äänimaisemille. Vaelluksen jälkeen on vuorossa kirkkomuusikko Aija-Leena Rannan soololauluresitaali Äänen matkassa rukoukseen, missä kuullaan gregoriaanisiin sävelmiin pohjautuvaa hiljaista rukouslaulua.

Valon ääniä -festivaalien avajaispäivänä syttyy Tuomiokirkon ulkovalaistus. Kirkon julkisivun ja sisävalaistuksen suunnittelevat ja toteuttavat Tampereen ammattikorkeakoulun media-alan opiskelijat. Myös Kalevan kirkon kirkkosalin tunnelmavalaistus on opiskelijoiden käsialaa.

Tuomiokirkon ulkovalaistus jatkuu Tampereen valoviikkojen ajan. Valoviikkojen lisäksi valaistuksella osallistutaan valtakunnalliseen Valoa-kampanjaan, jonka tarkoituksena on tehdä kirkon keskusteluapu tunnetuksi nuorille aikuisille. Kampanjan yhteydessä sosiaalisessa mediassa julkaistaan kesäpappi Jiri Santaharjun kokoamia videoita teemalla Mikä tuo valoa elämäsi.

Kolmatta kertaa järjestettävä Valon ääniä -festivaali on Tampereen seurakuntien, Kirkkopalveluiden ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhdessä toteuttama tapahtuma, joka saa tukea myös Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Ohjelma kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta www.valonaania.fi.

Aamulehti striimaa konsertin.

Huom. Lentoyhtiön viivästyksen vuoksi Max Liljan koko soitinlaitteisto ei ole käytössä. Näin ollen illan konsertin kappaleet esitetään ennakkotiedoista poiketen sähköisesti vahvistetulla akustisella sellolla. Konsertin luonne siis muuttuu. Niille, jotka ovat ostaneet lippunsa ennakkoon, mutta haluavat perua osallistumisensa konserttiin, lipun hinta hyvitetään.

Tuomiokirkon konsertti "Äänen matkassa rukoukseen" 27.10. on peruttu sairastapauksen vuoksi. Pyhiinvaellus kaupungin äänissä järjestetään suunnitelmien mukaisesti, kokoontuminen Tuomiokirkon kirkkosalissa su 27.10. klo 15.