Uutiset 2019

16.7.2019 10.33

Viinikan kirkontornista kajahtaa jälleen jo perinteeksi tullut iltasoitto

Loppukesän iltoina 29.7.–4.8. Viinikan kirkontornista kajahtaa jälleen jo perinteeksi tullut Viinikan Iltasoitto. Trumpetisti soittaa kirkon tornista tunnetun virren Jumala ompi linnamme kello 20 kahteen ilmansuuntaan. Ensimmäisen kerran soitto suuntautuu Hervantaan päin ja toisen kerran Tampereen keskusta-alueen suuntaan.

Mies seisoo selin ja soittaa trumpettia. Taustalla on kaupunkimaisema, jossa on lähinnä rintamamiestaloja.
Frans Kujanpää on yksi muusikoista, jotka soittavat iltasoiton trumpetilla Viinikan kirkon kellotornista. Kuva: Martti Syrjäniemi
Komea virsi on toivottamassa lomakauden lopussa ja työkauden alkaessa kuulijoilleen sekä kaikille alueen asukkaille siunauksen toivotuksen soivassa muodossa. Soiton kuulee parhaiten kirkon etupihalta, jalkakäytävän tuntumasta, mutta trumpetin ääni kuuluu koko Viinikan puistokaupunginosaan ja tyynenä kesäiltana jopa kilometrien päähän.

Edellisvuosina Iltasoitto on saavuttanut suuren suosion. Sitä tultiin kuuntelemaan ympäri Tamperetta aina naapurikunnista saakka tapahtuman ainutlaatuisuuden vuoksi.

– Viinikan Iltasoitosta on muodostunut hiljalleen vuosittainen perinne, joka tänä vuonna järjestetään kolmatta kertaa, kertoo Eteläisen seurakunnan johtava kanttori Martti Syrjäniemi, joka on tapahtuman koordinaattori ja idean isä.

Iltasoiton jälkeen kirkossa on lyhyt hartaus, jossa kuullaan päivän psalmi ja iltarukous. Lopuksi lauletaan yhdessä iltavirsi. Iltahetkessä on mahdollisuus asettua istumaan kirkon urkuparvelle, urkujen lähituntumaan, jossa paikkoja on kolmellekymmenelle ensimmäiselle. Viime vuonna parvi oli ääriään myöten täynnä jokaisena iltana.

Viinikan Iltasoitossa on viikon aikana soittamassa neljä trumpetistia: Lotte Nyberg, Eero Ruhanen, Frans Kujanpää ja Anna-Leena Lumme.

Kirkon vieressä oleva kahvila on avoinna Iltasoitto-viikolla tiistaista sunnuntaihin kello 21:een.