Uutiset 2020

4.3.2020 17.18

Ajomies esitetään Tuomiokirkossa uruilla säestettynä

Perjantaina 6. maaliskuuta yksi maailman arvostetuimmista mykkäelokuvista, Victor Sjöströmin Ajomies, esitetään Tuomiokirkossa urkumusiikilla säestettynä.

Tampereen elokuvajuhlia vietetään jo 50. kertaa. Juhlavuoden kunniaksi elokuvajuhlat ja Tampereen seurakunnat tarjoavat yhdessä kaksi korkeatasoista ilmaistapahtumaa.
Musiikin Ajomies-elokuvaan improvisoi urkuri Esa Toivola, joka on tunnettu laaja-alaisesta eläytymisestään. Kuva Hannu Jukola
”Maailman paras elokuva”, totesi Charles Chaplin elokuvasta Ajomies, joka esitetään Tuomiokirkossa 6. maaliskuuta kello 19.

Victor Sjöströmin ikoninen elokuvasovitus sai ensi-iltansa vuonna 1921. Sjöströmin Ajomies oli mullistava ja aikaansa edellä sekä teknisesti että kerronnallisesti.

Musiikin elokuvaan improvisoi urkuri Esa Toivola, joka on tulevasta projektista innoissaan.
— Elokuva on sopivan salaperäinen ja symbolistinen, aivan kuten Tuomiokirkon taideteokset! Musiikin tekemisen kannalta elokuvassa kiehtovat kohtaukset, jotka sijoittuvat hautausmaalle ja Ajomiehen synkkä hahmo.

– Kirkollista teemaakin elokuvasta löytyy, ja pääsen hyödyntämään tuttuakin tutumpia hengellisiä sävelmiä, kertoo Toivola.

Tuomiokirkon uruista löytyy myös tummia sävyjä, kontrastina viime vuoden hilpeälle Murtovarkaus-elokuvalle, kertoo Toivola. Kuva Hannu Jukola
Vaikka Toivola on katsonut elokuvan useaan kertaan ja hahmotellut musiikillisia vastineita, lopullinen esitys on yllätys – myös esiintyjälle itselleen.

Selma Lagerlöfin teokseen perustuva elokuva kertoo juoposta David Holmista, joka nimitetään Kuoleman vaunujen kuljettajaksi. Sjöström inspiroitui romaanin muutoksen ja moraalin teemoista, yliluonnollisista elementeistä sekä monisyisestä narratiivisesta rakenteesta.

Hän hyödynsi filmatisoinnissaan monimutkaisia takaumia, ristikuvia sekä kaksois- ja kolmoisvalotuksia. Ajomies on pitkään sijoitettu kansainvälisen elokuvakaanonin ylimmille portaille.

Lauantaina 7. maaliskuuta kirkon ja sen ympäristön täyttää lapsille suunnattu Minikino Festivaali. Molempiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Tampereen elokuvajuhlien tuore toiminnanjohtaja Laura Laaksonen on iloinen ja ylpeä ainutlaatuisista ilmaistapahtumista, joita festivaali voi tarjota yhteistyössä Tampereen seurakuntien kanssa.

– Olen mielissäni, että Tuomiokirkossa on tarjolla ohjelmaa ja elämyksiä niin lapsille kuin aikuisillekin. Toivottavasti paikalle löytävät kaikki, joita kiinnostaa live-musiikin, kirkkomiljöön ja korkealaatuisten elokuvien kiehtova kombinaatio.