Uutiset 2020

13.10.2020 21.15

Asunnottomien yö -viikkoa vietetään Tampereella 14.–20.10.

Tampereella vietetään Asunnottomien yö -viikkoa 14.–20. lokakuuta. Perinteisesti YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17. lokakuuta järjestetty Asunnottomien yö on tänä vuonna hajautettu useaksi pieneksi tapahtumaksi, joihin voi osallistua livenä tai verkossa. Viikon päätapahtuma järjestetään Kumppanuustalo Arttelissa 17. lokakuuta.

Asunnoton nukkuu ränsistyneellä sohvalla ulkona.
Asunnottomuusriski koskettaa yhä enemmän myös velkaantuneita ja maksuongelmien kanssa kamppailevia ihmisiä. Kuva: Janne Aejmelaeus
Asunnottomien yön vuoden teema on ”Oma koti hurjan kallis”. Viikon tapahtumissa nostetaan esiin asumis- ja velkaneuvontaa eli annetaan käytännön apua ja neuvoja, miten toimia asunnottomuusuhan alla, miten pysäyttää velkaantumisen kierre ja miten päästään omaan elämäntilanteeseen sopivaan asuntoon kiinni.

Havahduttava Hiedanranta

Hiedanrannan Havahdu! -tapahtumassa 15. lokakuuta tuodaan esiin asunnottomuuden tilaa Tampereella ja pohditaan moniäänisessä paneelissa rinnakkaisten todellisuuksien jännitteistä vuoropuhelua.

Kello 16 alkavan tapahtuman virtuaaliosuuden avaa Maritta Närhi, Tampereen kaupungin psykososiaalisten palveluiden palvelujohtaja. Paneelissa on mukana asunnottomuuden kokemusasiantuntijoiden lisäksi Heli Norolahti (sosiaalityöntekijä, Tampereen kaupunki), Ilkka Sasi (poliitikko), Kati Rikala (toiminnanjohtaja, Tampereen mielenterveysseura ry.), Pekka Matilainen (toiminnanjohtaja, ViaDia) ja Hanna Åby (palvelujohtaja, Mielen ry.). Paneelin jälkeen ohjelmassa on Legioonateatterin musiikillinen Mä asunnoton oon -esitys. Paneeli ja esitys streamataan Pispalan kirkosta Hiedanrannan YouTube-kanavalle.

Hiedanrannan kartanopuistoon on tapahtumaa varten rakennettu valopolku, jossa kävijät saavat askeltaa omaan tahtiin muun muassa Epilän iltapäiväkodin koululaisten ja Tesoman kirkon päiväkerholaisten valmistamia valotaideteoksia tutkaillen. Polulla kuullaan illan hämärryttyä myös paikallisten vapaaehtoisten esittämiä runoja. Valopolku on avoinna kello 18–20.

Kartanolla on lämpimien syys- ja talvivaatteiden vaatekeräys kaiken kokoisille kello 10–20.

Tarkka ohjelma sekä ajankohtainen tieto koronatilanteen vaikutuksesta toteutukseen löytyvät Facebook-tapahtumasta.

Katto pään päällä tai ei, tule syömään Safka-aid-ruokailuun

Perjantaina 16. lokakuuta Keskustorin Vanhan kirkon pihassa järjestetään Safka-aid-ruokailu. Tapahtuma on avoin kaikille ja paikalle voi tulla syömään niin nälkään kuin solidaarisuuden osoitukseksi. Maksuttoman ruuan tarjoilu alkaa kello 12 ja jatkuu ainakin kello 14 saakka.

Tapahtumassa esiintyy muusikko Mikko Alatalo.

Asunnottomien yö -viikon ohjelma löytyy kokonaisuudessaan Lähellä-verkkopalvelusta