Uutiset 2020

27.8.2020 13.54

Diakoniatyöntekijät tavattavissa Keskustorilla 1. syyskuuta

Tiistaina 1. päivä syyskuuta on diakonian viran päivä, D-day. Päivän kunniaksi Tampereen tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijät ovat tavattavissa Keskustorilla Vanhan kirkon edustalla kello 11–13.

Diakoniatyöntekijät hymyilevät iloisesti vihreän katoksen alla torilla.
Tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijöitä vuoden 2019 D-day-tapahtumassa. Vasemmalta: Mari Huuskonen, Anna-Leena Mansukoski, Heli Haavisto, Kaisu-Leena Taulu ja Hanna Välimaa. (Selfie-kuva: Mari Huuskonen)
Tilaisuudessa voi keskustella diakoniatyöntekijöiden kanssa ja samalla nauttia hernekeittotarjoilusta. Ruokatarjoilu on maksuton.

Tapahtumassa on mahdollista saada tietoa seurakuntien diakoniatyöstä suoraan työntekijöiltä tai kiertämällä Vanhan kirkon ympärille rakennettava, työn eri puolista kertova Diakonianpolku. Diakoniatyö on yksi kirkon perustehtävistä, ja työllä autetaan erityisesti heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä.

Koronaviruspandemian aikana avun tarve on entisestään kasvanut, ja tämän ovat huomanneet myös tamperelaiset diakoniatyöntekijät.

– Ruoka-avun tarve on korostunut tänä vuonna epidemian aikana, mutta myös sekä henkisen että hengellisen avun tarve on selvästi lisääntynyt, sanoo diakoni Hanna Välimaa Tampereen tuomiokirkkoseurakunnasta.

Seurakuntien diakoniatyöntekijöiltä saa apua vaikeassa elämäntilanteessa. Apu voi olla keskusteluapua, hengellistä apua tai aineellista apua. Apua saadakseen ei tarvitse olla seurakunnan jäsen, vaan kuka tahansa voi ottaa yhteyttä oman asuinalueensa seurakunnan diakoniaan.

Diakonian viran päivää vietetään Suomen kirkon ensimmäiseksi diakonissaksi vihityn Matilda Hoffmanin vihkimyspäivän 1.9.1872 mukaisesti syyskuun 1. päivänä tai sitä lähinnä olevana arkipäivänä. Sisar Matilda ja hänen jälkeensä vihityt diakonissat olivat kehittämässä sairaanhoitoa ja diakoniatyötä sekä edistämässä naisten mahdollisuutta kirkon työhön.

Lisätietoja Tampereen seurakuntien diakoniatyöstä:
tampereenseurakunnat.fi/tukea_ja_apua/diakonista_tukea