Uutiset 2020

20.2.2020 14.52

Ekopaastoa vietetään vaatteiden vastuullisuuteen liittyvällä teemalla

Ekopaastoa vietetään tänä vuonna 26.2.–11.4. vaatteiden vastuullisuuteen liittyvällä teemalla. Ekopaastossa innostetaan suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta.

ekomerkki vaatteessa.
Vastuullisessa vaatteessa voi olla tällainen ekomerkki. Kuva: Aarne Ormio

Paastota voi monella tavalla. Paastonaika kutsuu ihmistä etsimään uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.

Valtakunnallista Ekopaasto-kampanjaa on toteutettu vuodesta 2012. Vuosien aikana kampanjassa on painotettu monia ympäristöteemoja kristillisestä näkökulmasta sekä luterilaista paastoperinnettä.

Paasto on vanha kristillinen käytäntö, joka tunnetaan myös monissa muissa uskonnoissa. Kristilliset paastonajat edeltävät juhla-aikoja, kuten pääsiäistä ja joulua. Kristillinen paasto muistuttaa siitä, kuinka Jeesus valmistautui jumalalliseen tehtäväänsä rukoilemalla ja paastoamalla ruuasta.

Paaston avulla ihminen tavoittelee mielenmuutosta ja keskittyy olennaiseen. Paastonaikana elämä yksinkertaistuu: syödään eri lailla, hidastetaan vauhtia ja hiljennytään. Samalla annetaan tilaa hengellisyydelle.
Kuvituskuva. Kierrätä hyvää -teksti ja piirrettyjä vaatekappaleita.

Lainaa.se edistää kiertotaloutta

Tampereen seurakuntien kirjasto on mukana Ekokumppaneiden ilmaisessa Lainaa.se -nettipalvelussa. Palvelun ajatuksena on edistää kiertotaloutta Tampereella.

Seurakuntien kirjastossa on kirjojen lisäksi tarjolla muun muassa raamatunkertomuksia havainnollistavia keppi- ja lyijyjalkanukkeja, esineitä lähetyskentiltä, uskontojen esitteitä, hengellistä ja klassista musiikkia sekä pelejä ja havaintomateriaaleja.

Lainattavia asuja ovat esimerkiksi Aasian, Afrikan, Lähi-idän asut sekä raamattuaiheiset ja kirkkovuoden juhlien asut sekä peikko- ja pelleasut. Kirjaston verkkosivustolla on myös kuvia asuista.

Ekomessu ja Hiljainen pieni pyhiinvaellus 1.3. Kalevassa

Kalevan kirkon Ekomessussa 1. maaliskuuta kello 12 on mukana Tuomiokirkon kuoro. Messun jälkeen tarjolla on vegaaninen keittolounas.

Ennen Ekomessua Kalevan kirkkopuistossa järjestetään Hiljainen pieni pyhiinvaellus, joka rohkaisee henkilökohtaiseen pääsiäisajan pyhiinvaellukseen.

Vaellus lähtee Kalevan kirkon pääovelta kello 11 ja on kestoltaan noin 45 minuuttia. Vaellukselta palataan kirkon pääovelle. Matkakumppanina toimii Aulikki Kalliolahti.

Hyvä me -päivä

lauantaina 28.3. klo 10–14 Tesoman kirkolla
  • Kasvissosekeittolounas klo 11–13, aikuiset 1 €, lapset ilmaiseksi
  • Verenpaineen mittausta, hiustenleikkausta
  • Ohjattu sauvakävely
  • Kirkon pihalla makkaranpaistoa ja polkupyörän kevyttä huoltoa
  • Kierrätysvaatteita ja -tavaraa
  • Lapsille askartelua, satutunti ja leikkinurkkaus

Ehjät ja puhtaat lahjoitustavarat (vaatteet, urheiluvälineet, lelut ym.) voi tuoda pe 27.3. klo 15–19 Tesoman kirkolle. Lajittele tavarat paikan päällä.