Uutiset 2020

16.10.2020 11.30

Ekumeenisen vastuuviikon teemana ihmisoikeuspuolustajat

Ekumeenista vastuuviikkoa vietetään 18.–25.10., ja se on kirkkokuntien yhteinen ihmisoikeuskampanja. Ihmisoikeuksien puolustaminen on vähäisimpien ja sorrettujen puolustamista.

Kengät, joiden ympärillä on piikkilankaa.
Ekumeeninen vastuuviikko kannustaa seisomaan ihmisoikeuspuolustajien rinnalla ja puolustamaan ihmisoikeuksia omassa elinpiirissään, sillä vaikka ihmisoikeuspuolustajat tekevät työtään rauhanomaisesti, he kohtaavat usein syrjintää, väheksymistä, väkivaltaa ja osa jopa väkivaltaisen kuoleman.

Näytelmä ihmisyyden kirjosta ja elämän rosoisesta rikkaudesta

Valkotakkiset ja valkopaitaiset ihmiset tanssivat kirkkotilassa.
”Lääkäri sanoi, että mä oon liian terveen näkönen.”Ote näytelmästä. Kuva Rami Marjamäki

YK:n päivänä 24.10. Kalevan kirkossa esitetään näytelmä Sanovat sitä sattumaksi. Esitykseen pitää ilmoittautua, koska paikkamäärä on rajoitettu.

Sanovat sitä sattumaksi on tarinateatterin keinoin koostettu ja käsikirjoitettu näytelmä elämän rosoisesta rikkaudesta. Teatteriesityksen toteuttavan Ranta Ensemblen tavoite on ollut kurottaa leimojen taakse – niiden takana heistä tulee meitä: lapsia, vanhempia, isiä, äitejä, sisaruksia, naisia, miehiä, ihmisiä.

Mitä tarkoittaa olla yhteiskuntakelpoinen? Kuka on ihminen? Kenellä on oikeus näkyä, kenen ääni nousee ylitse muiden, ketä me kuuntelemme, kenestä ja mistä me mieluummin vaikenemme?

Varmistaaksesi oman paikkasi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen dyv.tampere@evl.fi 20. lokakuuta mennessä. Viestin otsikoksi "YKn päivän näytelmä" ja viestiin tekstiksi oma nimesi