Uutiset 2020

28.2.2020 12.15

El Salvadorin kansan tarina esillä valokuvissa

El Salvadorista kertova valokuvanäyttely Salvadorin kasvot on esillä Seurakuntien talossa maaliskuun ajan. Näyttely tutkii trauman ja toivon vuoropuhelua.

Heikki Syrjämäki toivoo valokuvia katsovien pysähtyvän hiljaisuudessa katsomaan kuvien ihmisten tarinoita ja kuuntelemaan, mitä he kertovat kivusta, traumoista, toivosta ja selviytymisestä. Kuvat Heikki Syrjämäki
El Salvadorin kansa on historiansa aikana kokenut siirtomaavallan, etnisiä puhdistuksia, vallanpitäjien sortoa, luonnonkatastrofeja, sisällissodan, jengiväkivaltaa ja huumesotia.  – Ihmisiä kiinnostavat aina muut ihmiset. Toivon valokuvia katsovien pysähtyvän hiljaisuudessa katsomaan kuvien ihmisten tarinoita ja kuuntelemaan, mitä he kertovat kivusta, traumoista, toivosta ja selviytymisestä, miettii Heikki Syrjämäki, joka kokosi näyttelyn valokuvista, jotka hän kuvasi matkallaan El Salvadorissa maaliskuussa 2019.

Heikki Syrjämäki on Tampereen seurakuntien perheneuvonnan johtaja, joka on palannut nuoruutensa harrastuksen, valokuvauksen pariin.

El Salvadorin historia on traaginen.
– Esimerkiksi useimpiin muihin Latinalaisen Amerikan maihin verrattuna huomiota kiinnittää alkuperäisväestön puuttuminen lähes kokonaan. Heidät on tuhottu 1930-luvulla maanomistuskiistoissa.

Syrjämäen mukaan El Salvadorin luterilaisen kirkon elämän teologia on mielenkiintoinen. Pieni kirkko palvelee omaa kansaansa rohkeasti ja näkyvästi.

– Kirkossa on otettu rohkeita uudistavia askelia. Vaikka toimintaympäristö on kovin toisenlainen, olisi tuon kirkon esimerkillä annettavaa meille, pohtii Syrjämäki.

Heikki Syrjämäen valokuvanäyttely Salvadorin kasvot 31.3. saakka Seurakuntien talossa aukioloaikoina, Näsilinnankatu 26