Uutiset 2020

26.11.2020 14.05

Ensimmäisestä adventista alkaa jouluun valmistautuminen

Ensimmäinen adventtisunnuntai on ilon juhla, josta alkavat joulun odotus ja uusi kirkkovuosi. Adventtiajan tunnuslaulua, Hoosiannaa, lauletaan tänäkin vuonna kirkoissa, mutta pienemmällä joukolla ja turvavälein.

Kynttilä pöydällä adventtina.

– Ensimmäisen adventtisunnuntain jumalanpalveluksia voi seurata myös kotoa käsin suoratoistoina. Lauluun voi liittyä mukaan kotisohvalla – tai vaikka aamulenkillä. Virsi kumpuaa ehkä tänä aikana vielä tavallistakin syvempää, tarkoittaahan ”Hoosianna” suomeksi ”auta, pelasta”, Tampereen seurakuntien musiikkisihteeri Petra Perttula miettii.

– Adventti ja joulu tulevat tänäkin vuonna. Niitä ei ole peruttu. Juhlat ovat kyllä toisenlaisia kuin tavallisesti. Yhteys läheisiin toteutuu turvavälien ja etäyhteyksien kautta. Kuten syksyllä kuollut lauluntekijä Vexi Salmi sanoitti, jouluna Jeesus-lapsi syntyy uudelleen mieleen hiljaiseen. Tätä ja muita rakkaita joululauluja voimme kuunnella vaikkapa Jouluradiosta ja hyräillä mukana. Näin joulu voi tulla jokaiseen kotiin ja jokaiselle, tuomiorovasti Olli Hallikainen muistuttaa.

Jumalanpalvelukset ilman ehtoollista koko joulunajan

Koronatilanteen muutoksen vuoksi Tampereen seurakuntien 1. adventin jumalanpalveluksista alkaen kaikki joulunajan jumalanpalvelukset toimitetaan sanajumalanpalveluksina, eikä niissä näin ollen jaeta ehtoollista. Seurakuntayhtymä on myös linjannut, ettei hoitokotien ja sairaaloiden hartaustilaisuuksissa järjestetä koronan kiihtymisvaiheessa yhteislaulua.

Jumalanpalveluksissa noudatetaan kunkin kirkon henkilörajoituksia, kahden metrin turvavälejä, hyvää käsihygieniaa ja suositellaan vahvasti suojamaskin käyttöä. Tilaisuuksiin ei saa osallistua sairaana.