Uutiset 2020

4.5.2020 14.19

Epidemia ei katkaissut Lounasmusiikin perinnettä

Aleksanterin kirkon lounasmusiikkikonsertteja kuullaan nyt netissä. Seuraava konsertti julkaistaan keskiviikkona 6. toukokuuta puoliltapäivin.

Aleksanterin kirkon urut sijaitsevat pääsisäänkäynnin yläpuolella parvella.
Koronavirusepidemia ei ole nujertanut Aleksanterin kirkon lounasmusiikkikonserttien pitkää perinnettä. Kun kokoontumisrajoitukset epidemian takia astuivat voimaan maaliskuussa, Lounasmusiikki-sarjan konsertit päätettiin julkaista saman aikataulun mukaisesti netissä. Konsertit nähdään Aleksanterin kirkon YouTube-kanavalla joka kuukauden ensimmäinen keskiviikko.

Ensimmäinen netin kautta välitetty Lounasmusiikki järjestettiin 1. huhtikuuta.

– Olin ehtinyt jo ensin perua konsertin, kun rajoitukset astuivat voimaan. Mutta ei mennyt kuin muutama päivä, kun oivalsin, että mehän voimme tehdä tämän livestriimauksena, kertoo kanttori Riikka Viljakainen.

Yli 20 vuotta jatkunut lounasmusiikkiperinne ei siis ehtinyt rajoitusten vuoksi katketa, vaikka tilaisuus nyt järjestettiinkin ilman paikalla olevaa yleisöä. Itse asiassa yleisöä oli enemmänkin kuin tavallisissa lounasajan konserteissa.

– Huhtikuun konsertin toisen laulusolistin, Allan Raffaelen, sukujuuret ovat Italiassa, ja striimausta katsottiin Roomassa asti. Tämä tuntui hyvin liikuttavalta, sillä epidemia oli tuolloin Italiassa erittäin vaikea, kertoo kanttori Viljakainen.

Tavallisesti Aleksanterin kirkon Lounasmusiikki-konserteissa on Viljakaisen mukaan noin 80 kuulijaa, huhtikuun konserttia on katsonut jo yli 700 ihmistä.

Seuraava konsertti 6. toukokuuta

Seuraavassa konsertissa 6. toukokuuta kuullaan trumpetisti Juha Untalan valitsemia tuttuja sävelmiä, kuten Ystävä sä lapsien ja Olen kuullut on kaupunki tuolla, joihin Riikka Viljakainen improvisoi urkusäestyksen.

– On valtavan hienoa, että on muusikkoja, jotka haluavat antaa oman panoksensa tässä muuttuneessa tilanteessa ja lähtevät mukaan lyhyellä valmistautumisajalla, sanoo Viljakainen.

Kesäkuun Lounasmusiikki järjestetään juuri Helluntain jälkeen, jolloin ohjelmassa on urkumusiikkia gregoriaanisen Veni Creator Spiritus -hymnin, eli virren 111 pohjalta. Myös pappisvihkimyksistä tutun hymnin laulaa kanttori Janne Salmenkangas, urkurina toimii Riikka Viljakainen.

Lounasmusiikki-tallenne julkaistaan Aleksanterin kirkon YouTube-kanavalla 6.5. kello 12. Netissä julkaistavat konsertit ovat kestoltaan lyhyempiä kuin tavanomaiset yleisötilaisuuksien konsertit. Netissä välitettävä konsertti kestää noin 15–20 minuuttia.

Lounasmusiikki-konsertit Aleksanterin kirkon YouTube-kanvalla:

1.4.2020 (video julkaistu 1.4.) Annie Kemppainen ja Allan Raffaele, laulu; Juhana Mattila, piano

6.5.2020 klo 12. Juha Untala, trumpetti ja Riikka Viljakainen, urut

3.6.2020 klo 12. Riikka Viljakainen, urut ja Janne Salmenkangas, laulu