Uutiset 2020

16.9.2020 9.20

Hyvinvointia kulttuurista –luento ja keskustelutilaisuus Pispalan kirkossa

Soivaa hoivaa -hanke ja Harjun seurakunta järjestävät 22.9.2020 klo 18 Hyvinvointia kulttuurista –luento ja keskustelutilaisuuden Pispalan kirkossa. Luennoitsijana kehitysjohtaja Eeva Mäkinen Itä-Suomen Hyvinvointivoimalasta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Soivaa hoivaa -hanke ainutlaatuinen Suomessa

Harjun seurakunnan Soivaa hoivaa -hanke on ehkä ainutlaatuinen Suomessa, vaikka monenlaista musiikkitoimintaa onkin tarjolla maamme hoivakodeissa.

Näin arvelee Itä-Suomen Hyvinvointivoimalan kehitysjohtaja Eeva Mäkinen, joka luennoi Hyvinvointia kulttuurista -tilaisuudessa tiistaina 22. syyskuuta Pispalan kirkossa.

Harjun seurakunnan Soivaa hoivaa -hanke jatkuu, vaikka koronapandemia onkin rajoittanut vierailuja hoivakodeissa. Hanke tarjoaa palveluasumisyksiköihin laadukasta musiikkia eri-ikäisten musiikinharrastajien voimin.

– Harjussa on kiinnostava hanke, josta toivon muidenkin ottavan mallia! Mielestäni on hieno oivallus aktivoida vapaaehtoisia musiikin harrastajia ja muusikoita yhteistyöhön tarjoamalla heille mahdollisuus osallistua valmennukseen, sanoo filosofian tohtori, musiikin maisteri Eeva Mäkinen.

Hyvinvointivoimalan painopiste on sosiaali-, terveys-, opetus- ja kulttuurialojen välisessä yhteistyössä.

Hyvinvointi lisääntyy

Käytännön esimerkki monialaisesta yhteistyöstä on Parasta Pohjois-Savoon! -hanke (2019–2020), jossa sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä koulutetaan hyödyntämään työssään taide- ja kulttuurilähtöisiä menetelmiä sekä aikaisempien työtehtävien, ammattien ja harrastusten kautta hankittua osaamista.

– Kokemukset yhteistyön eduista ovat olleet merkittäviä: lisääntynyttä työhyvinvointia, tyytyväisempiä asiakkaita, työn vetovoimaisuuden ja tuottavuuden kasvua. Kulttuuri- ja sote-alojen yhteistyöllä on vahvistettu vaikeissa tilanteissa olevien asiakkaiden hoitoa, kuntoutusta ja osallisuuden kokemuksia, kertoo Mäkinen.

Mäkinen pitää erityisen kiinnostavana ja innovatiivisena sitä, että Soivaa hoivaa -valmennuksen käyneille tarjotaan mahdollisuus kehittää soitto- ja laulutaitoa pienryhmissä eri instrumenteissa.

– Kun valmennus on melko lyhyt, uskon tämän vahvistavan vapaaehtoistyöhön sitoutumista.

Mäkinen myös uskoo, että valmennukset madaltavat kynnystä lähteä vapaaehtoistyöhön.

– Ne tukevat juuri niitä elementtejä, joita onnistunut yhteistyö edellyttää. Ensimmäisenä tulevat mieleen kohtaamisen taidot sekä palveluasumisyksikön henkilöstöön ja toimintakulttuuriin tutustuminen.

– Koronan myötä hanke on myös notkeasti siirtynyt digiaikaan; Soivaa hoivaa -soittolista tulee tarpeeseen, kiittää Mäkinen.

Mahdollisuuksia yhteistyössä

Mäkinen on pohtinut, miten Hyvinvointivoimalan toimintamalli voisi rikastuttaa Harjun Soivaa hoivaa -hanketta.

– Ehkä voisimme miettiä yhdessä sitä, kuinka seurakunnat pystyisivät verkostoitumaan vahvemmin kuntien ja alueiden toimijoiden kanssa. Myös koulutusyhteistyössä voisi olla mahdollisuuksia.

Soivaa hoivaa -hankkeen hoivamuusikko Terhi-Tuulia Keräsen mukaan luento- ja keskustelutilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille, jotka haluavat tulla ideoimaan toimintaa.

– Erityisesti kutsumme mukaan hankkeen vapaaehtoisia harrastajamuusikoita ja muitakin vapaaehtoisia toimijoita, kuorolaisia, kirkkomusikantteja sekä Mummon Kammarin ja yhdistysten väkeä.

Teksti Kirsi Airikka