Uutiset 2020

7.2.2020 15.14

Ikurin jääveistospolun teokset kertovat ajasta ennen meitä

Ikurin Virelään syntyy tänäkin vuonna jääveistospolku teemalla Muinaisten polku. Tiistaina 11. helmikuuta metsässä, jääteosten keskellä, vietetään tunnelmallista Kynttiläkirkkoa.

Kari ”Kaapo” Manninen ja Jukka-Pekka Ruusukallio poseeraavat jääveistoksia taustalla.
Kari Manninen ja Jukka-Pekka Ruusukallio odottavat pakkasia. Mannisen ja veistäjätoverien Tamperettaret-jääveistokset olivat esillä Laikunlavan teltassa joulu- ja tammikuun ajan.

Polun puuhamiehen Kari ”Kaapo” Mannisen mukaan viime talvena nostettua Näsijärven jäätä on varastossa noin neljä kuutiota. Manninen arvelee, että siitä saadaan kymmenen veistosta.
– Tohloppijärvessä on 15 senttiä jäätä, ja siitäkin saisi aikaan jo kaikenlaista. On vain toimittava tilanteen mukaan.

Mannista jää materiaalina kiehtoo juuri siksi, että se lopulta häviää.
– Samalla jää on haastavin ja vaikein materiaali. Se on painavaa ja vaikea siirrellä, lisää Manninen.

Polku kannanotto alkuperäiskansojen puolesta

Jääveistospolun tämänvuotinen teema on Muinaisten polku, joka kuvaa Myllypuron alkuperäisväestöä.

– Mielikuvitushahmot vievät meidät aikaan, joka oli ennen meitä. Aihe on kannanotto kaikkien maailman alkuperäiskansojen puolesta, kertoo Manninen, jonka avuksi saapuu kaksi veistäjää Liettuasta ja kolme Suomesta.

– Nyt vain toivotaan, että lämpötila pysyy pakkasella. Veistokset eivät muutoin säily, eikä Natura-alueella sijaitsevan metsän maapohja kestä isoa kävijämäärää, miettii Manninen.

Jääveistoksia pimeässä metsässä.
Virelän Pyhäpolulla vuonna 2018 oli taidokkaasti yhdistetty jääveistoksia, lunta, ja valaistuksia. Kuva Virve Jylhäsalo
Polku rakennetaan talkoovoimin. Mukana on veistäjien lisäksi joukko vapaaehtoistyöntekijöitä urheiluseura Ikurin Vireestä ja Ikuri–Haukiluoma -omakotiyhdistyksestä.

Kynttiläkirkko jääteosten keskellä?

Tiistaina 11. helmikuuta hiljennytään tunnelmallisessa Kynttiläkirkossa –  jääteosten keskellä, jos Luoja suo.

Varmaa on, että Ikurissa järjestetään Kynttiläkirkko, sanoo Jukka-Pekka Ruusukallio, joka toimittaa sen tuttuun tapaan.
– Jää on kiehtova luonnonmateriaali, joka kertoo Luojasta. Hän on myös antanut veistämisen lahjan tekijöille, joiden kädenjälkiä on hienoa ihastella.

– Jää on haurasta, ja se kuvaa myös elämän katoavaisuutta, jatkaa Ruusukallio.

Yleisradio taltioi Kynttiläkirkon ja esittää sen televisiossa laskiaissunnuntaina 23.2. kello 10 YLE TV1 -kanavalla.

• Jääveistospolku Ikurin Virelässä 9.2. alkaen (säävaraus), Tuohikorventie 27.
  • Jääveistospolku on maksuton, ja tapahtumaa voi tukea lahjoituksin ja ostoksin, sillä myynnissä on grillimakkaraa ja juomia.
  • Kynttiläkirkko Virelässä (Tuohikorventie 27) tiistaina 11.2. klo 19. Harjun lapsikuoro esiintyy, johtajanaan Sanna Ketola.