Uutiset 2020

4.3.2020 15.15

Improvisaation helmiä ja klassikoita Pirkanmaan Saksofonifestivaaleilla

Saksofonitaiteilija Esa Pietilän ja urkutaiteilija Pétur Sakarin ilmaisussa yhdistyvät monen vuosisadan aikakausien vaikutteet, ja heidät tunnetaan kyvyistään improvisoida virtuoosin tavoin mistä tahansa musiikkityyleistä. Heidän repertuaariinsa kuluu versioita J. S. Bachin koraaleista ja Astor Piazzollan tangoista nykymusiikin tunnetuimpiin teoksiin asti.

Muusikot Pétur Sakari ja Esa Pietilä poseeraavat reteästi graffitein koristellun seinän edessä. Pietilällä on kädessään saksofoni.
Pietilä on yksi Suomen merkittävimmistä saksofonisteista ja toimii kansainvälisellä jazz- ja nykymusiikkikentällä esittävänä taiteilijana, säveltäjänä ja orkestereiden solistina. Hän on kantaesittänyt omaa sävellystuotantoaan muun muassa Esa-Pekka Salosen ja Avanti! -kamariorkesterin johdolla. Suomen jazzliitto myönsi Pietilälle Yrjö-palkinnon vuonna 2016.

Pétur Sakari tekee kansainvälistä uraa urkutaiteilijana ja on konsertoinut muun muassa maailman menestyneimmän urkutaiteilija Olivier Latryn kutsusta Pariisin Notre Damen katedraalissa. Sakari esiintyy myös useiden huippulaulajien, kuten Soile Isokosken ja Jorma Hynnisen kanssa.

Pétur Sakarin ja Esa Pietilän konsertti on osa tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestettävän Pirkanmaan Saksofonifestivaalin (PSF) tarjontaa. Konsertti on yhteistyökuppanina toimivan Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan kontribuutio festivaaleille. Konsertti pidetään Aleksanterin kirkossa 13.3. kello 19.