Uutiset 2020

24.7.2020 12.01

Kalevankankaan hautausmaa täyttää 140 vuotta

”Tässä on teille, tamperelaiset, se paikka, jossa ei auta advokaattien temput eikä sikunasihteerien koukut, täällä kaikki teidän riitanne päättyvät, ei täältä ylimyksiin vedota, täällä vallitsee Jumalan totuus”.

Näillä sanoilla rovasti Grönberg vihki 25.7.1880 suorasukaiseen tyyliinsä Kalevankankaan hautausmaan. Tampereen Sanomat luonnehti vihkimistilaisuutta seuraavasti: ”Hetki oli liikuttava, hartauteen herättävä, ja ääretön kansajoukko lisäsi paikalla olollaan juhlatilaisuuden tuntehikasta henkeä”. Ensimmäinen Kalevankankaalle haudattu oli puolivuotiaana kuollut talonomistajan lapsi Gustaf Alexander Lindal.

Kuru-laivan haaksirikossa kuolleiden hautajaiset Kalevankankaan hautausmaalla vuonna 1929. Vapriikin kuva-arkisto.
Kurun uhrit saatettiin haudan lepoon Kalevankankaan hautausmaalla 18. syyskuuta 1929. Tilaisuuteen osallistui lähes 10 000 ihmistä. Kurun uhreille järjestettiin yhteishautajaiset myös Länsi-Teiskossa 19.9. ja Kurussa 22.9. Useimmissa hautajaisissa ja muistotilaisuuksissa laulettiin virsi Sua kohti herrani, joka on tuttu Titanicin onnettomuudesta. Veikko Kanninen, Vapriikin kuva-arkisto

Kymmenientuhansien ihmisten viimeisenä leposijana ja esimerkiksi traagisten vuoden 1918 tapahtumien näyttämönä Kalevankangas on kiinteä osa Suomen historiaa. Mutta miksi hautausmaa päätettiin perustaa juuri Kalevankankaalle?

Kasvava kaupunki tarvitsi lisää hautapaikkoja

Nopeasti kasvavan kaupungin hautausmaata oli laajennettu jo 1840-luvulla, ja lisämaan tarve konkretisoitui 1860-luvun katovuosien vuoksi. Tampereen vanhan hautausmaan laajennus osoittautui kuitenkin riittämättömäksi. Asutus oli pian saartanut sen sekä Amurin että Kaakinmaan puolelta. Terveydelliset ja syyt ja tiukentunut lainsäädäntö pakottivat miettimään uusia ratkaisuja.

Kaupunginsaarnaaja Törnudd esitti kirkkoneuvostolle ensisijaiseksi vaihtoehdoksi ”mäen vierun yläpuolella Pyyniken kenttää”. Esitys kuitenkin kariutui, koska oli aihetta pelätä että huviloiden asukkaat karttaisivat hautausmaan läheisyyttä.

Maanmittari Fleege ehdotti vuonna 1878 uuden hautausmaan paikaksi kaupungin ja Järvensivun rajamailla sijaitsevaa paikkaa. Tämä 12 tynnyrinalan (6 hehtaaria) alue oli maan laadun, korkeussuhteiden, sijaintinsa ja laajennusmahdollisuuksiensa vuoksi sopivin vaihtoehto.

Maantieteellisesti alue tunnettiin Kalevankankaana. Tammerkosken ja Messukylän rajapyykkinä toiminut viisikulmainen ja kolme metriä korkea Kalevankivi mainitaan lähteissä jo vuonna 1539. Kiveen liittyi monia uskomuksia, ja yhden mukaan Kalevanpoika-niminen jättiläinen olisi viskannut sen suutuksissaan Pylsylän isäntäväen päälle. Kivi katosi viimeistään 1900-luvun tiejärjestelyiden aikana.

Tarinat tutuiksi hautausmaaopastusten avulla

Tamperelaiset hautausmaat Kalevankangas mukaanlukien kätkevät sisälleen monenlaisia mielenkiintoisia tarinoita. Missä ovat Väinö Linnan tai Juice Leskisen haudat? Millainen on Kurun haaksirikon muistomerkki? Mitä on kirjoitettu Sara Hildénin hautakiveen? Näihin kaikkiin löytyy vastaukset heinäkuun alusta alkavien opastettujen kiertokävelyiden avulla.

Opastettuja kiertokävelyitä järjestetään Pyynikin kirkkopuistossa, Messukylän hautausmailla, Kalevankankaan hautausmaalla, Lamminpään hautausmaalla ja Vatialan hautausmaalla.

Hautausmaakierrokset alkavat kaikilla hautausmailla kello 18 ellei toisin mainita ja opastus kestää noin kaksi tuntia. Opastukset alkavat hartaudella, paitsi Lamminpään kierros, joka päättyy hartauteen kappelissa.

Kalevankankaan hautausmaa (Hautausmaankatu 5)

Kierros alkaa hartaudella kappelissa.
joka torstai 2.7.–20.8. kello 18–20
sunnuntaina 26.7. kello 14–16
torstaina 27.8. kynttiläkierros kello 20–22

Lamminpään hautausmaa (Rauhantie 21)

Kierrokset joka toinen torstai 30.7., 13.8. ja 27.8. Kierros alkaa hautausmaan pääportilta ja päättyy iltahartauteen kappelissa noin klo 19.45.

Messukylän hautausmaat

Kierrokset joka toinen keskiviikko 29.7., 12.8. ja 26.8. Kierros alkaa Messukylän vanhalta kirkolta iltahartaudella, Kivikirkontie 2, 33700 Tampere ja päättyy Messukylän kirkolle.

Pyynikin kirkkopuisto

Kierrokset keskiviikkoisin 1.7.–26.8. Kierros alkaa iltahartaudella Aleksanterin kirkossa klo 18.

Vatialan hautausmaa (Kappelinkierto 3, Kangasala)

Kierrokset joka toinen keskiviikko 5.8. ja 19.8. Kierros alkaa hartaudella kappelissa.

Opastetut kierrokset Nottbeckien hautausmaalla (Sellukatu 8)

Myös Nottbeckien hautausmaalla Lielahdessa on opastettuja kierroksia. Opastuksia on joka kuukauden ensimmäinen sunnuntai 7.6.–4.10. kello 11 ja 12. Kierros kestää noin 45 minuuttia.

Lähde:
Voitto Silfverhuth: Tampereen seurakuntahistoria, osa 1. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Saarijärven Offset Oy, 2013.