Uutiset 2020

10.12.2020 17.22

Kauneimmat Joululaulut -tapahtumaan Facebookissa kohdistui huijausyrityksiä

Eilen keskiviikkona 9. joulukuuta Kauneimmat Joululaulut -livekonserttiin Tampereen seurakuntien Facebooksissa tuli huijaussivustoilta kommentteja, joissa ohjattiin katsomaan suoratoistoa huijaussivuille. Osa huijaussivustoille päätyneistä ihmisistä antoi luottokorttitietonsa huijareille.

Nainen käyttää älypuhelinta.
Kaikki Kauneimmat joululaulut -tapahtumat ovat ilmaisia, eikä niiden katsomiseen koskaan pyydetä luottokorttitietoja tai rekisteröitymistä. Kuva: freepik company
Jo pari tuntia ennen tapahtuman alkua tapahtuman Facebook-sivulle alkoi tulla huijaussivustoilta kommentteja, joissa kiinnostuneita ohjattiin katsomaan suoratoistoa huijauslinkin kautta.

Lisäksi Facebookiin oltiin luotu oikean tapahtuman kanssa samankaltaisilla nimillä ja kuvilla olevia Facebook-tapahtumia, joiden keskustelussa jaettiin huijauslinkkiä striimin katsomiseen. Linkin klikkaamisen yhteydessä ihmisiltä pyydettiin luottokorttitietoja, jotta suoratoisto voi alkaa.

Osa huijaussivustoille päätyneistä ihmisistä klikkasi sivustolla ollutta videota ja antoi luottokorttitietonsa huijareille, Tampereen seurakuntien viestintäjohtaja Sami Kallioinen kertoo.

– Kaikki meihin yhteydessä olleet ihmiset olemme ohjanneet tekemään rikosilmoituksen ja sulkemaan luottokorttinsa.

Myös tulevista Kauneimmat Joululaulut -tapahtumista on jo tehty vastaavia huijaustapahtumasivuja.

Kommentointi mahdollisuudet yritettiin poistaa

Messukylän kirkossa striimattua Kauneimmat Joululaulut -tapahtumaa katsoi Facebookissa yli 5 000 ihmistä.

Kallioinen uskoo, että tapahtuma valikoitui huijaajien kohteeksi koska yli 50 000 Facebookin käyttäjää oli ilmoittanut olevansa kiinnostunut siitä.

– Kun huijausviestit huomattiin, alettiin linkkejä poistaa ja estää niitä kirjoittavia Facebook-käyttäjiä. Lopulta livekonsertin kommentointimahdollisuuksia rajotettiin.

Sami Kallioinen sanoo, että huijareiden kirjoittamat kommentit olivat englanninkielisiä ja hän epäilee, että tekijät ovat ulkomaalaisia, sillä Facebookiin luotujen huijaustapahtumien ainoat suomenkieliset tekstit oli kopioitu alkuperäiseltä tapahtumasivulta.

– Huijaussivut oli tehty taitavasti ja on ymmärrettävää, että verkkokonsertteihin tottumattomat ihmiset antoivat luottotietojaan, Kallioinen sanoo.

Kauneimmat Joululaulut -tapahtumat ovat aina ilmaisia

Muistathan, että kaikki Kauneimmat joululaulut -tapahtumat ovat aina ilmaisia, eikä niiden katsomiseen koskaan pyydetä luottokorttitietoja tai rekisteröitymistä.

Jos katsoja haluaa tukea Lähetysseuran työtä maailman lapsien hyväksi, se on turvallisinta tehdä osoitteessa kauneimmatjoululaulut.fi/lahjoita.

Suomen Lähetysseura on tehnyt huijausyrityksistä rikosilmoituksen.

Jos olet joutunut huijauksen kohteeksi

Jos olet joutunut huijauksen kohteeksi ja antanut korttitietojasi eteenpäin, toimi näin:

1. Ota yhteys pankkiisi ja kuoleta pankkikorttisi
  2. Tee rikosilmoitus https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus

Mikäli sinulla on tästä aiheesta kysyttävää, voit olla yhteydessä eva.waljas@evl.fi