Uutiset 2020

28.2.2020 14.39

Kintulammista Vuoden retkikohde

Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualue voitti yleisöäänestyksessä Vuoden retkikohde 2020 -tittelin. Ehdotuksia sai jättää kuka tahansa, ja retkeilyalan ammattilaisista koostuva raati valitsi kuusi finalistia. Teemana oli tänä vuonna ympäristömyönteisyys.

Kinnulammi Jussi ja Pete(800x533)
Petri Mäkelä ja Tampereen seurakuntien hengellisen ohjauksen pastori Jussi Holopainen iloitsevat Kintulammin kehittämisestä keväällä 2018. Kuva Hannu Jukola
Teiskossa sijaitseva, vuonna 2018 käyttöön vihitty Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualue sai kuuden finalistin keräämistä, yhteensä noin 5 000 äänestä peräti 38 prosenttia. Alueella on vuosittain vieraillut noin 40 000 retkeilijää.

Kintulammin alueen kehittämisestä ja ylläpidosta vastaava Petri Mäkelä Ekokumppanit Oy:sta oli tuloksen kuultuaan ratketa riemusta.
– Äänestystulos on ennen kaikkea suuri kiitos ja upeaa palautetta Kintulammin eteen viime vuosina tehdystä työstä, Mäkelä iloitsee.

Kirkkokiven laavu tarjoaa suojaa ja rauhaa

Kintulammi kappeli(800x706)
Kirkkokiven hirsirakennus muistuttaa ääriviivoiltaan pientä kirkkoa. Kuva Hannu Jukola
Kirkkokiven laavu Kintulammilla oli puolestaan ainoana Suomesta ehdolla vuoden merkittävimmäksi rakennukseksi maailman suurimman arkkitehtuurijulkaisun, ArchDailyn, uskonnollisen arkkitehtuurin kategoriassa.

Se ei päässyt loppukilpailuun, mutta sai huomiota julkaisuissa, joilla on yhteensä lähes 30 miljoonaa lukijaa. Voiton vei brittiarkkitehdin suunnittelema puinen kappeli Saksassa.

Kirkkokiven laavu sijaitsee suuren, samannimisen siirtolohkareen lähellä. Siirtolohkare on perimätiedon mukaan toiminut kirkkona paikallisille hevospaimenille 1700-luvulla, mistä se on saanut nimensä.

Hirsirakenteinen laavu muistuttaa ääriviivoiltaan pientä kirkkoa. Rakennuksen ovat suunnitelleet arkkitehdit Malin Moisio, Manu Humppi ja Mattias Puronniemi. Alttaritaulun muodostaa metsämaisema, joka muuntuu alati.

Tampereen seurakunnat osallistui laavun rakennuskustannuksiin, ja sinne on tehty pyhiin- ja luontovaelluksia. PyhiinvaellusTampereen laatikoista Kirkkokatoksella ja Kintulammilla voi ottaa luontopyhiinvaelluksen virikemateriaalia sekä lapsille että aikuisille.

Palkintorahoilla kunnostetaan polkuja

kintulammi
Kintulammi on upea retkeily- ja luonnonsuojelualue Tampereella, Teisko-Aitolahti -alueella.
Kilpailun tuoman maineen ja kunnian lisäksi Kintulammi palkittiin Suomen Messusäätiön 5 000 euron stipendillä, joka tulee käyttää alueen kehittämiseen. Mäkelällä on jo suunnitelma valmiina palkintorahojen käytöstä.

– Stipendillä tullaan hankkimaan puuhaketta, jolla saadaan vahvistettua alueen polkujen pohjia, jotta ne kestävät kasvavat vierailijamäärät. Oikein käytettynä hake takaa poluille pitkospuihin verrattavan kestävyyden vuosien ajaksi, Mäkelä kertoo.

Katso lisää: