Uutiset 2020

5.6.2020 13.11

Kirkkovaltuusto päätti lisämäärärahasta diakonia-avustuksiin

Torstaina 4.6.20 kokoontunut Tampereen yhteinen kirkkovaltuusto päätti lisätalousarviossa 145 000 euron lisämäärärahasta diakonia-avustuksiin. Valtuusto kokoontui historiallisesti etäkokouksena.

Kokoussalissa on pöytien äärellä neljä ihmistä ja isolla näytöllä näkyy naisen kasvot.
Yhteisen kirkkovaltuuston kokoukseen 4.6.20 osallistuttiin etäyhteyksien välityksellä. (Kuvakaappaus videotallenteesta).
Tampereen seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston asialistalla torstaina 4. kesäkuuta olivat mm. Tampereen seurakuntien vuoden 2019 toimintakertomus ja tilinpäätös, talousarviomuutokset vuoden 2020 talousarvioon, sekä valtuustoaloitteita. (Koko esityslista: ).

Koronavirusepidemian takia kokous järjestettiin etäkokouksena Teamsin kautta. Kokoussalissa Seurakuntien talolla läsnä oli vain muutamia kokoukseen osallistuvia. Edellinen korona-ajan valtuustokokous oli järjestetty 16.4.2020 Aleksanterin kirkossa turvavälit huomioiden.

Koska yhteisen kirkkovaltuuston kokous on julkinen, se lähettiin suorana Tampereen seurakuntien Youtube-kanavalla. Videotallenne kokouksesta on nähtävissä samalla kanavalla. Pöytäkirja julkaistaan noin viikon kuluttua kokouksesta kirkkovaltuuston verkkosivulla.

Kokous oli historiallinen myös siinä mielessä, että Tampereen seurakuntayhtymän kehitysjohtaja Timo Takala osallistui tässä roolissa kokoukseen nyt viimeistä kertaa. Hän jää eläkkeelle 1.9.2020

Diakonia-avustuksiin lisämääräraha

Kokouksen asialistalla oli mm. diakonia-avun lisämääräraha. Valtuusto päätti kokouksessaan varata 145 000 euron lisämäärärahan jaettavaksi diakonia-avustuksina. Apua annetaan mm. Ruokapankin kautta.

Koronaviruksen aiheuttamasta pandemiasta seurannut poikkeustila on aiheuttanut merkittävää kasvua diakonia-avustusten kysyntään. Kasvun odotetaan jatkuvan ja mahdollisesti kiihtyvän lomautusten, työttömyyden ja pienyrittäjien talousvaikeuksien vuoksi.

Diakoniatyöntekijöiltä saatujen tietojen mukaan avunpyyntöjen määrä kasvaa nopeaan tahtiin.

Tampereen seurakuntien diakonian ja yhteiskuntavastuun johtaja Ilkka Hjerppe pitääkin nyt saatua lisämäärärahaa todella tärkeänä.

-    Avun kysyntä on kasvanut melkoisesti. Ennen pandemiaa meillä oli noin 1 500 asiakasta, nyt arvioimme, että määrä saattaa kaksinkertaistua, sanoo Hjerppe.

Vuodelle 2020 vahvistetun talousarvion lisäksi voidaan diakonia-avustuksiin käyttää yhtymän diakoniarahastoon kertyneitä ja kriisin aikana kerättyjä lahjoitusvaroja.

Kalevankankaalle joulunajan poikkeuspysäköinti

Yhteisen kirkkovaltuuston kokouksessa listalla oli myös valtuustoaloite, joka koski Kalevankankaan hautausmaan vierailijoiden pysäköintiä jouluaattona läheisen Kalevantien varressa. Jouluaattona 2019 oli pysäköityjä autoja sakotettu tien varrella.

Pysäköintiongelmaa on käsitelty palaverissa Tampereen kaupungin liikennesuunnittelun kanssa.  Palaverissa sovittiin, että pysäköinti sallittaisiin osittain Kalevantien jalkakäytävällä ja osittain ajoradalla joulunpyhien ajan.

Tampereen kaupunki tekee asiasta päätöspöytäkirjan saatuaan kommentit mm. väliaikaisesta taksiasemasta. Joulun alla viestitään uusista pysäköintisäännöistä mediassa.

Videotallenne Tampereen seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston kokouksesta 4.6.2020.

Lisätietoja diakonia-avustusten tilanteesta:
Diakonian ja yhteiskuntavastuun johtaja Ilkka Hjerppe