Uutiset 2020

31.12.2020 12.59

Kirkon keskusteluapu päivystää pyhinä, myös osa kirkoista on auki

Keskustan kirkkojen ovet ovat auki avoinna arkisin yksityistä hiljentymistä varten. Osassa kirkoista työntekijät päivystävät sunnuntaisin. Henkistä taakkaa voi keventää myös ottamalla yhteyttä Kirkon keskusteluapuun.

Maski kasvoilla oleva nainen pitelee kirjaa seurakuntatilassa.
Seurakuntalaisille suositellaan kasvomaskin käyttöä kaikissa seurakuntien tiloissa. Kuva Hannu Jukola

Aleksanterin, Kalevan ja Tuomiokirkko  ovat avoinna arkisin 17. tammikuuta asti seuraavasti.

• Aleksanterin kirkko on avoinna maanantaista perjantaihin kello 11–18 ja sunnuntaisin kello 12–18
  • Kalevan kirkko on avoinna keskiviikosta perjantaihin kello 11–15
  • Tuomiokirkko on avoinna maanantaista perjantaihin kello 11–15
Finlaysonin kirkon Lasten katedraali on avoinna  loppiaiseen 6. tammikuuta 2021 asti joka päivä kello 11-18. Pihassa myös itsenäisesti kuljettava Valon polku, joka johtaa sisäpihan jouluikkunalle.

Hervannan, Härmälän, Lielahden, Tesoman ja Viinikan kirkot ovat avoinna sunnuntaisin 17. tammikuuta asti avoinna yksityistä hiljentymistä ja rukousta varten. Kirkoissa on myös on seurakuntien työntekijät paikalla ihmisten tukena.

•  Hervannan kirkko kello 15-19, työntekijä paikalla kello 15-17

• Härmälän kirkko kello 15-19, työntekijä paikalla kello 15-17

• Viinikan kirkko kello 15-19, työntekijä paikalla kello 15-17
  •  Pappi päivystää Lielahden kirkolla sunnuntaisin kello 12–14

• Pappi päivystää Tesoman kirkolla sunnuntaisin kello 12–14

Matalan kynnyksen apua puhelimessa ja verkossa

Henkistä taakkaa voi keventää myös ottamalla yhteyttä Kirkon keskusteluapuun.

Kirkon keskusteluavun päivystäjille voi purkaa huolia ja ahdistusta. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Päivystäjät ovat sitoutuneet vaitioloon.

Kirkon keskusteluavun palveleva puhelin on auki joka ilta, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä.

• Palvelevan puhelimen numeroon 0400 221180 (pvm/mpm) voi soittaa kello 18–24 välisenä aikana.
  • Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12–20. Chat-keskustelun voi aloittaa osoitteessa evl.fi/kirkonkeskusteluapu/chat

Kirkon keskusteluavun päivystäjiä sitoo vaitiolovelvollisuus.
Päivystäjä ei näe käyttäjän henkilöllisyyttä. Soittajan puhelinnumero ei näy vastaajalle. Mitään henkilökohtaisia tietoja ei jää muistiin.