Uutiset 2020

29.1.2020 11.11

Kirkon kulttuuripalkinto Annukka Laineelle ja Pekka Kivekkäälle

Kirkon kulttuuripalkinnon 2019 saivat kuvataiteilija Annukka Laine ja runoilija Pekka Kivekäs. Annukka Laineen töitään on esillä muun muassa Pispalan ja Messukylän kirkoissa sekä Linnainmaan seurakuntakeskuksessa.

Annukka Laine kättelemässä Tapio Luomaa. Heidän takana Pekka Kivekäs.
Arkkipiispa Tapio Luoma jakoi Kirkon kulttuuripalkinnon 2019 kuvataiteilija Annukka Laineelle ja runoilija Pekka Kivekkäälle tiistaina 28.1. Helsingissä. Kuva Aarne Ormio
Ylöjärveläinen Annukka Laine (s.1955) on sakraalimaalausten tekijä ja omistanut taiteellisen elämäntyönsä kristillisen elämänkatsomuksen ja sen perusteiden esille tuomiseen.

Viime vuosikymmenet Laine on keskittynyt pääasiallisesti kirkkotaiteeseen ja maalannut muun muassa kirkkojen alttarimaalauksia.

Laine on pitänyt myös useita näyttelyitä Pirkanmaalla ja tehnyt seurakuntavierailuja, joissa hän on valottanut kirkkovuotta ja pelastushistoriaa kirkkotaiteen historian kuvien kautta.

Maalauksessa on etualalla kukkaniitty, jossa on polku taka-alalla olevaan kirkkoon.
Annukka Laineen teos Kirkkotie on Linnainmaan seurakuntakeskuksessa. Kuva Hannu Jukola
Pekka Kivekäs (s.1937) on vuosikymmenten ajan perehtynyt virsiin ja virsirunouteen. Hänen virsiään ja käännöksiään on löydettävissä kaikista viime vuosikymmenten suomalaisista virsikirjoista.

Kivekäs on tuonut virsikirjaan ainutlaatuisella tavalla kristittyjen kutsumuksen heikossa asemassa olevien lähimmäisten näkemisen ja asianmukaisen kohtaamisen.

Kirkkohallitus myöntää vuosittain Kirkon kulttuuripalkinnon kristillisen sanoman kannalta merkityksellisestä esittävästä taiteellisesta toiminnasta tai kulttuuriteosta. Arkkipiispa Tapio Luoma jakoi vuoden 2019 tunnustukset tiistaina 28. tammikuuta Helsingissä.