Uutiset 2020

23.10.2020 10.36

Kirkonkellot soivat Tampereella YK:n päivänä

Tampereen seurakuntien kirkkojen kellot soittavat lauantaina 24.10. klo 12.00 ihmisoikeuksien puolesta osana Suomen kirkkojen yhteistä ihmisoikeuskampanjaa, Ekumeenistä Vastuuviikkoa (18.-25.10.2020).

Vastuuviikolla vietetään 24.10. YK:n päivän lisäksi Rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun rukouspäivää, eli toista rukouspäivää. Kampanjan viestin mukaan: “Jokaisella on oikeus -- edistää ja pyrkiä ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojelemiseen ja toimeenpanoon kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.” (YK:n Ihmisoikeuspuolustajajulistus, 1998)

Viinikan kirkon keltainen korkea kellotapuli halkoo sinistä kesäistä taivasta.

Kampanjassa nostetaan vuosina 2019-2020 esille ihmisoikeuspuolustajia Suomesta ja maailmalta ja rohkaistaan jokaista puolustamaan ihmisoikeuksia rauhanomaisesti omassa elinpiirissään.

Ihmisoikeuspuolustaja on henkilö, joka puolustaa ihmisoikeuksia rauhanomaisesti. Vastuuviikkoa koordinoi Suomessa toimivien kristillisten kirkkokuntien yhteistyöjärjestö, Suomen Ekumeeninen Neuvosto.