Uutiset 2020

30.11.2020 14.03

Kokoava toiminta tauolle 2. joulukuuta

Jumalanpalveluksia ja kirkollisia toimituksia lukuun ottamatta Tampereen seurakuntien kokoava toiminta ja aikuisten pienryhmätoiminta jäävät tauolle ainakin 21. joulukuuta asti, kun Pirkanmaan alueellisen pandemiaohjausryhmän asettamat uudet rajoitukset astuvat voimaan suunnitelmien mukaan keskiviikkona 2. joulukuuta.

Ryhmä pieniä lapsia ja kaksi aikuista tutkii tehtävälappua marraskuisessa säässä metsässä järven rannalla.
Alakoululaisten iltapäiväkerhot ja lasten päiväkerhot jatkavat toimintaansa. Kuva Hannu Jukola
Myös lasten ja nuorten sisätiloissa tapahtuva toiminta pääosin keskeytetään 21. joulukuuta asti, mikä tarkoittaa muun muassa nuorisotilojen sulkemista Linnainmaalla, Nekalassa, Pispalan kirkossa ja Kalevan kirkossa.

Alakoululaisten iltapäiväkerhot ja lasten päiväkerhot jatkavat toimintaansa Tampereen kaupungin perusopetusta ja varhaiskasvatusta koskevien linjausten ja ohjeiden mukaisesti.

Keskusteluapua kirkoissa ja verkossa

Seurakunnat pitävät kirkkotiloja auki hiljentymistä, rukousta ja keskusteluapua varten mahdollisuuksien mukaan. Tiloissa noudatetaan henkilömäärärajoituksia ja muita viranomaisohjeita. Tiedot kirkkojen aukiolosta löytyvät seurakuntien verkkosivuilta.

Keskusteluapua saa seurakunnista myös puhelimitse. Päivystävän papin tavoittaa arkisin kello 13-15 numerosta 040 804 8005. Lisäksi Tampereen seurakuntien työntekijät päivystävän keskusteluja varten Kalevankankaan hautausmaalla 7. - 18.12. maanantaista perjantaihin kello 12-15.
Kirkon keskusteluavun Palveleva puhelin ja chat antavat  myös tukea ja apua.

Ruokajakelu pyritään turvaamaan mahdollisimman normaalisti ja seurakunta toimittaa jatkossakin ruoka-apua myös yhteistyökumppanien kautta.

Seurakunnat suoratoistavat jumalanpalveluksiaan

Jumalanpalveluksia pidetään Tampereella pääosin ilman läsnä olevaa seurakuntaa seuraavien kolmen viikon ajan. Kirkkolain mukaan jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten jatkuminen on turvattava kaikissa olosuhteissa.

Kirkkotilaan voidaan maanantaista 30. marraskuuta alkaen ottaa samanaikaisesti korkeintaan kymmenen ihmistä sisältäen jumalanpalveluksen toimittajat ja kirkon palveluskunnan. Jumalanpalveluksia välitetään Tampereen seurakuntien verkkosivujen tai sosiaalisen median kanavien kautta. Katso tiedot jumalanpalveluksista tästä.

Hautaan siunaamisessa läsnä vain lähimmät

Hautaan siunaamisissa voivat olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset, vaikka tämä ylittäisikin annetun kymmenen henkilön rajan.
Siunauskappelissa olevalla naisella on kädessään auki oleva virsikirja. Taustalla näkyy arkku.
Hautaan siunaamisissa voivat olla läsnä vainajan kaikkein lähimmät omaiset. Kuva Hannu Jukola
Muissa kirkollisissa toimituksissa paikalla voi olla enintään kymmenen ihmistä seurakunnan työntekijät mukaan lukien. Perhejuhlien, kuten ristiäiset ja häät, siirtämistä on syytä harkita yksityistilaisuuksia koskevien uusien ohjeiden mukaisesti. Kasteen voi kuitenkin toimittaa myös perhepiirissä ilman kummien läsnäoloa, kunhan paikalla on kaksi todistajaa.
–  Nyt on tärkeä jaksaa ylläpitää raskailtakin tuntuvia rajoituksia. Näin voi tulla mahdolliseksi hieman vähemmän rajoitettu joulu lähimpien kanssa. Jouluaaton ja joulunpyhien tilaisuuksista päätetään lähempänä, mutta silloinkin noudatamme täsmällisesti terveysviranomaisten linjauksia, sanoo seurakuntayhtymän yhtymäjohtaja Tapani Rantala.

Laula joululauluja sosiaalisessa mediassa

Kuvituskuva Kauneimmat Joululaulut 2020 -vihko.
Kauneimpia Joululauluja voi laulaa myös kotona.
Rantala muistuttaa, että adventtia ja joulua ei peruuteta, mutta tilaisuudet toteutuvat toisin.
–    Kauneimmat joululaulut toteutuvat tällä kertaa erilaisella tavalla. Tulevana keskiviikkona jaetaan Silta-lehden välissä Kauneimmat Joululaulut –lauluvihot. Niiden kanssa on mahdollista liittyä esimerkiksi Messukylän seurakunnan kanttorien johdattelemaan joululaululiveen  Tampereen seurakuntien Facebookissa 9. joulukuuta kello 18.

Seurakunnat kannustavat vastuullisuuteen

Seurakuntien työntekijät käyttävät kasvomaskia kaikissa työtehtävissä myös silloin, kun turvaväleistä pystytään huolehtimaan.

Edelleen muistutetaan THL:n viidestä valtista,  jolla suojaamme itseämme ja läheisiämme koronavirustartunnalta. Viisi valttia koronan ehkäisyyn ovat yksinkertaisia arjen asioita:

1. mene kipeänä ainoastaan testiin,
  2. muista turvavälit,