Uutiset 2020

18.3.2020 10.24

Koronavirus muuttaa kirkon toimintaa mutta tärkeimmät toiminnot turvataan

Tampereen seurakunnat tekee kaikkensa, että se omalta osaltaan voi auttaa tamperelaisia selviämään koronaviruksen aiheuttamasta epävarmuudesta. Poikkeustilanne vaikuttaa väistämättä kirkon toimintaan mutta myös koronaviruksen aikana kirkko tarjoaa apua, tukea ja turvaa. Resursseja kohdennetaan läsnäoloon verkkopalveluissa ja myös uusia palveluita kehitetään, jotta myös kaikkein heikommassa asemassa olevat pärjäävät vaikean ajan yli.

Mummon Kammari auttaa ikäihmisiä kauppa-asioissa

Mummon Kammari avaa uuden palvelun, joka auttaa yli 70-vuotiaita tamperelaisia ikäihmisiä välttämättömissä kauppa-asioissa koronaviruksen aikana. Palvelu on tarkoitettu heille, joilla ei ole mahdollisuutta saada apua läheisiltä, kaupungin tai muun tahon järjestämästä kauppapalvelusta.

Palvelulla pyritään turvaamaan riskiryhmään kuuluvien vanhusten arjessa selviytymistä ja välttämään virukselle altistumista, kertoo Soile Kukkonen Mummon Kammarista.

– Halusimme tarjota tamperelaisille vanhuksille turvallisen ja helpon palvelun, jonka avulla he saavat hoidettua välttämättömimmät ruokaostokset.

Kauppaostoksia voi tilata soittamalla avunvälityspuhelimeen p. 03 2190 711 maanantaista torstaihin klo 9-11. Ostoslista tulee tehdä ennen avunvälitykseen soittoa. Ostokset toimitetaan seuraavana päivänä klo 15 mennessä, lukuun ottamatta torstain tilauksia, jotka toimitetaan joko perjantaina tai maanantaina. Tehdyt ostokset laskutetaan jälkikäteen, käteistä ei käsitellä. Avunvälitysnumero on 03 2190 711 ma-to klo 9-11.

Seurakuntien ruoka-apu viedään jatkossa kotiovelle asti

Koronavirus muuttaa myös ruoka-avun toimittamista. Koska yli 10 hengen tilaisuudet on kielletty, seurakunnat ei voi enää järjestää yhteisiä ruokailuja eikä keskitettyjä ruoanjakotilaisuuksia. Niiden sijasta seurakunnat lisää resursseja ruoan jakeluun ja vie ruokakassit avuntarvitsijoiden kotiovelle.

Myös jatkossa ruoka-avun asiakkaat saavat ruokakassin kerran kahdessa viikossa. Diakonit varmistavat, että juuri kaikkein suurimmassa hädässä olevat saavat varmasti avun.

– Olemme laskeneet, että pystymme toimittamaan noin 50 ruokakassia päivässä, kertoo seurakuntien elintarvikeavun koordinaattori Marja Palkonen.

Seurakuntien ruoka-apu koostuu EU:n ruoka-avusta sekä kauppojen ja elintarvikevalmistajien lahjoittamasta hävikkiruuasta. Nyt EU:n ruoka-apu alkaa olla vähissä ja uutta tulee vasta huhtikuun aikana. Palkosella on toive lahjoittajille:

– Nyt olisi tosi arvokasta saada lahjoituksina sellaisia tuotteita, joissa on pidempi säilyvyys. Esimerkiksi säilykkeet ovat todella tervetulleita.

Osa kirkoista pysyy auki

Osa kirkoista pysyy auki yksityistä hiljentymistä varten. Kirkoissa on paikalla myös seurakunnan työntekijä. Kirkkojen aukiolotiedot löydät täältä.

Jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin muutoksia

Koronavirus vaikuttaa myös jumalanpalveluksiin ja kirkollisiin toimituksiin. Kirkoissa pidetään edelleen jumalanpalveluksia mutta ilman seurakuntalaisia. Mahdollisuuksien mukaan jumalanpalveluksia lähetetään verkossa. Esimerkiksi Tuomiokirkon jumalanpalvelus lähetetään suorana Aamulehden nettisivulla sunnuntaina 22.3. kello 10. Jumalanpalveluksen toimittavat tuomiorovasti Olli Hallikainen ja piispa Matti Repo.

Toistaiseksi kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin. Seurakuntien työntekijät sopivat yhdessä perheiden ja omaisten kanssa kirkollisten toimitusten, kuten kasteen, vihkimisten tai hautajaisten järjestämisestä. Ohjeen mukaisesti kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Hautajaistilaisuuksissa suositaan haudalla tapahtuvaa siunaamista.

Toiminta vähenee mutta läsnäolo lisääntyy

Koronavirus aiheuttaa monissa huolta ja ahdistusta ja tarve keskustelulle on suuri. Kirkon Palvelevaan puhelimeen voi soittaa joka päivä iltakuudesta puoleenyöhön asti. Keskusteluapua saa myös verkosta: kirkon Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12-20 ja Palveleva netti ympäri vuorokauden.

Chat palvelee osoitteessa https://kirkonkeskusteluapua.fi/ ja Palveleva puhelin numerossa 0400 22 11 80.

• Tuomiorovasti Olli Hallikainen, olli.hallikainen@evl.fi

• Viestintäjohtaja Sami Kallioinen, sami.kallioinen@evl.fi

• Piispojen ohjeistus https://evl.fi/documents/1327140/69164121/piispojen-ohjeistus-seurakunnille-16.3.2020.pdf