Uutiset 2020

4.9.2020 13.29

Köynnöksenkantajien viikko kutsuu vapaaehtoistyöhön

Tampereen Tuomiokirkkoseurakunta, Mummon Kammari ja näkövammaisten toimintakeskus Myötätuuli kutsuvat jälleen vapaaehtoisia mukaan toimintaan. Köynnöksenkantajien viikko (6.9.–13.9.2020) on Tuomiokirkkoseurakunnan vapaaehtoistoiminnan teemaviikko.

Tuomiokirkon Käynnöksenkantajat -freskon alston, hämmänstyneen oloinen poika seisoo sivuttain kasvot vasemmalle suunnattuna ja kannattelee vihreää ruusukäynnöstä vasemman käden kyynärpään tasolla, köynnöksen loppupää on maassa mutkalla.
Hugo Simbergin fresko Köynnöksenkantajat Tampereen tuomiokirkossa on Tuomiokirkkoseurakunnan vapaaehtoistyön symboli. Kukaan ei voi kantaa elämän köynnöstä yksin. (Kuva: Tampereen seurakunnat)
Viikon aikana tapahtumia on Tampereen keskustan alueella useissa eri paikoissa. Tapahtumissa voi tutustua vapaaehtoistoimintaan, ilmoittautua mukaan, kysellä ja keskustella.

Viikko käynnistyy sunnuntaina 6. syyskuuta Aleksanterin kirkolla ja Kalevan kirkolla järjestettävissä tapahtumissa. Aleksanterin kirkon kello 10 alkavan messun jälkeen kello 11.15–12.30 on puistossa tarjolla keittoa ja kahvia, musiikkia ja vapaaehtoistoiminnan esittelyä. Kalevan kirkolla kello 12 alkavan messun jälkeen keittolounasta on tarjolla kello 13–14.

Mukaan vapaaehtoistoimintaan voi päästä nopeastikin, esimerkiksi vanhustyön keskuksessa, Mummon Kammarissa, syksyn ensimmäinen perehdytys vapaaehtoisille on jo torstaina 10. syyskuuta. Seuraava Myötätuulen kurssi näkövammaistyötä tekeville ja siitä kiinnostuneille on 5. ja 14. lokakuuta.

Vapaaehtoistoimintaa on tarjolla eri ikäisille, oman kiinnostuksen ja taitojen mukaan. Vapaaehtoistyön eri muotoihin voi perehtyä myös verkkosivulla vapaaehtoistyo.fi/tampere. Sivustolla vapaaehtoistyötä tarjoavat Tampereen evankelis-luterilaiset seurakunnat yhteistyökumppaneineen.

Ohjelma: Köynnöksenkantajien viikko

Kaikissa tapahtumissa on mahdollisuus kysellä vapaaehtoistoiminnasta ja tulla mukaan!

Sunnuntai 6.9. Aleksanterin kirkko
Aleksanteri-päivä. Kello 10 messu, messun jälkeen puistossa keittolounas ja yhdessäoloa. Mukana Aleksanterin väkeä, Mummon kammari, Myötätuuli ja Kierto-hanke.

Sunnuntai 6.9. Kalevan kirkko
Kaleva-päivä. Kello 12 messu, messun jälkeen kirkonmäellä keittolounas, musiikkia ja yhdessäoloa. Messussa vapaaehtoisten siunaaminen. Mukana Kalevan väkeä ja Kierto-hanke.

Maanantai 7.9. Vanha kirkko
Vanha kirkko auki kello 10-13 ja 17-19. Tule tutustumaan Vanhaan kirkkoon ja vapaaehtoistoimintaan. Mukana Tuomiokirkon ja Vanhan kirkon väkeä.

Keskiviikko 9.9. Kalevan kirkko
Kello 16–18  kirkon pihamaalla Marhaban, yhdessäoloa, ulkopelejä ja pientä tarjottavaa. Kello 18 Klubimessu, toteutuksessa mukana nuorisotyö.

Torstai 10.9. Tuomiokirkko
Kello 12–14 Tuomiokirkko käsin ja sanoin. Myötätuulen syyskauden avaus, musiikkia sekä tutustumista tuomiokirkkoon moniaistisesti, tuntoa, kuuloa, näköä, makuja ja tuoksuja hyödyntäen. Mukana Myötätuulen näkövammaistyö. Lisätietoja / ilmoittautuminen Minna Ågrenille: minna.agren@evl.fi / 040 804 8106.

(Huom! Syksyn ensimmäinen näkövammaistyötä tekeville vapaaehtoisille tarkoitettu kurssi 5.10. ja 14.10., Ilmoittautumiset 2.10. mennessä näkövammaistyön diakoni Minna Ågrénille.)

Torstai 10.9. Aleksanterin kirkko
Kello 13–16.45 Aleksanterin kirkon monipuolinen vapaaehtoistoiminta esillä, mm. Avoin kirkko ja koulutyö.
Kello 17 viikkomessu.

Sunnuntai 13.9. Finlaysonin kirkko
Köynnöksenkantajan pyhiinvaellus Finlaysonin kirkon lähistöllä. Lähtö Finlaysonin kirkolta klo 15.30, kesto noin puolitoista tuntia.
Matkakumppanina Aulikki Kalliolahti. Tiedustelut: 050 551 0240

Huom! Ohjelma voi muuttua. Päivitetty ohjelma Tampereen seurakuntien tapahtumakalenterissa ja sivulla tampereenseurakunnat.fi/koynnoksenkantajat sekä kirkkojen ilmoitustauluilla.

Lisätietoja viikon tapahtumista: pastori Riikka Sydänmaa 050 546 1268 / riikka.sydanmaa@evl.fi

Silta-lehden juttu vapaaehtoistyöntekijöistä: Köynnöksenkantajien viikko: vapaaehtoistyö kutsuu tukemaan muita (Silta 2.9.2020)