Uutiset 2020

20.8.2020 10.00

Maria-oratorion kantaesitys siirtyy vuoteen 2021

Uusi kirkkomusiikkiteos oli määrä esittää syyskuussa Pispalan kirkossa. Epidemia-ajan henkilömääräsuositusten vuoksi esitys siirretään ensi vuoden puolelle.

Sanna Ketola laulaa vahvasti tulkiten. Janne Salmenkangas pianon ääreessä ja Elisa af Hällström vieressä tunnelmassa mukana.
Sanna Ketola (oik.) laulaa Marian vaativan osan. (Kuva: Emil Bobyrev)

Maria-oratorion kantaesityspäivä siirtyy nyt jo toisen kerran. Alunperin teos oli määrä esittää viime maaliskuussa, mutta koronaepidemian vuoksi esitys siirrettiin syyskuulle. Nyt esitystä siirretään, koska kirkoissa on voimassa turvavälit huomioiva henkilömäärien enimmäissuositus.

– Esitystä on pakko siirtää koronaepidemian henkilömääräsuositusten vuoksi. Pispalan kirkkoon ei turvallisuussyistä sallita yli 80 hengen tilaisuuksia, kertoo Harjun johtava kanttori Tarja Laitinen.

Maria-oratoriossa on mukana esiintymässä noin 90 henkeä, joten yhtälö on näin ollen mahdoton.

– Uutta päivämäärää etsitään nyt keväälle 2021, kertoo Laitinen.

Teoksen on säveltänyt Janne Salmenkangas ja tekstin on kirjoittanut Elisa af Hällström.

Maria-oratorion solistirooleissa on määrä kuulla Harjun seurakunnan kanttorikvartettia ja Marian roolin laulaa sopraano Sanna Ketola. Muut solistit ovat altto Tarja Laitinen, bassobaritoni Janne Salmenkangas, baritoni Lasse Kautto sekä Tampereen ortodoksisen seurakunnan kanttori, tenori Heikki Hattunen. Harjun kanttori Elina Peura soittaa urkuosuudet.

Orkesterina on Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO, ja esityksen johtaa kuorokapellimestari Heikki Liimola.

Harjun Kamarikuoron kuorolaisia on esityksessä kuutisenkymmentä.

Maria-oratorion synnystä on kerrottu Silta-lehden jutussa.