Uutiset 2020

13.1.2020 15.32

Messukylän kirkkoherraehdokkaat tentissä tiistaina 14.1.

Messukylän seurakunnan kirkkoherranvaali etenee. Seurakuntaneuvosto on valinnut kuudesta hakijasta kolme haastateltavakseen. He ovat Juha Itkonen, Ari Rantavaara ja Ulla Ruusukallio. Näiden kolmen ehdokkaan keskustelutilaisuus on 14. tammikuuta kello 18 Linnainmaan seurakuntakeskuksessa, Korpikodinkatu 2.

Messukylän kirkossa ihmisiä ja pappi alttarilla.
Sekä Tampereen vanhin kirkko, keskiaikainen Messukylän vanha kirkko, että kaupungin uusin, vuonna 2001 vihitty Aitolahden kirkko sijaitsevat Messukylän seurakunnan alueella. Muita kirkkoja ovat Messukylän kirkko (kuvassa), Teiskon kirkko sekä Aitolahden vanha kirkko. Kuva: Jussi Laitinen
Tilaisuutta on mahdollista seurata suorana myös verkossa Tampereen seurakuntien Youtube-kanavalla youtube.com/user/tampereenseurakunnat, jonne tulee myös keskustelun tallenne.

Muut hakijat ovat Kangasalan seurakunnan kappalainen Auni Kaipia, Mänttä-Vilppulan seurakunnan vs. kirkkoherra Saila Munukka sekä kirkkohallituksen rippikoulutyön ja seurakuntakasvatuksen asiantuntija Jari Pulkkinen.

Messukylän seurakunnan kirkkoherran virka tuli avoimeksi, kun nykyinen kirkkoherra Juha Vuorio jää eläkkeelle. Kirkkoherran valitsee Messukylän seurakunnan seurakuntaneuvosto 18. helmikuuta.

Ehdokasesittely Sillassa

Jotta ehdokkaat tulisivat tamperelaisille tutuiksi, Silta-lehti on laatinut heille muutamia kysymyksiä. Kaikkien kuuden hakijan vastaukset löytyvät Sillan verkkolehdestä, osoitteesta siltalehti.fi.
  1. Mainitse kolme tärkeintä arvoasi.
  2. Mikä on kirkon tärkein tehtävä, ja miten toteuttaisit sitä?
  3. Missä kohtaa koet olevasi janalla arvokonservatiivi–arvoliberaali?
  4. Messukylän seurakunnassa on tehty aina vahvaa nuorisotyötä. Miten seurakunta voisi tukea niitä alueen nuoria, joita kirkon perinteinen kokoava toiminta ei tavoita?
  5. Messukylän seurakunta on demografialtaan Tampereen monipuolisin seurakunta: lähellä keskustaa eletään urbaania kaupunkilaiselämää ja Teiskon pohjoisosissa maaseutuidylliä. Millaista johtamista alueellinen monimuotoisuus edellyttää?
  6. Kaupunki laajenee idän suuntaan, ja etenkin Ojala-Lamminrahkan alue Kangasalan ja Tampereen rajalla kasvaa vauhdilla. Miten kirkko voi olla mukana rakentamassa kasvavaa asuinaluetta?
Lue lisää ehdokkaista Sillan haastattelusta.