Uutiset 2020

20.10.2020 13.50

Messukylän seurakunnan uudet tilat tulivat tarpeeseen

Messukylän seurakunnan uutuuttaan kiiltävät seurakuntatilat, Aunes Kämmenniemessä ja Kauksun Kulma liiketilassa Kaukajärvellä, ovat osoittaneet toimivuutensa. Korona kuitenkin rajoittaa osallistumista.

Seurakuntatila Auneksen alakertaan on kokoontunut ihmisiä.
Seurakuntatila Auneksen alakerrassa kokoontuu ryhmiä, järjestetään senioritoimintaa sekä vietetään messuja ja perhejuhlia. Sinne mahtuu korona-aikana noin 50 ihmistä. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Auneksessa on alkanut tänä syksynä monenlaista tuttua ja uuttakin toimintaa, iloitsee Teiskon lähikirkon vastuupappi Tuuli Arola-Haverinen.

Yläkerrassa kokoontuvat lasten, nuorten ja perheiden ryhmät. Partio, soitonopetus ja lapsikuoro ovat hyvässä vauhdissa.

Uusina toimintamuotoina alkoivat kouluikäisten kerho sekä perheille tarkoitetut Aunes-illat maanantaisin. Kaupungin kanssa yhteistyönä järjestetään nuorteniltoja lauantaisin kerran kuussa.

Senioripäivää vietetään keskiviikkoisin samaan aikaan Leikkivä aamu -perhekerhon kanssa. Myös kirkkokuoro harjoittelee tilassa torstai-iltaisin.

– Messut ovat Auneksessa kaksi kertaa kuussa sunnuntai-iltaisin. Tarkoituksena on viettää kevyempiä iltakirkkoja. Yhdessä seurakuntalaisten kanssa suunnittelemme myös Majatalo-iltoja tulevalle talvelle, Arola-Haverinen kertoo.

Seurakuntatila Auneksen yläkerta on tilava ja viihtyisä.
Seurakuntatila Auneksen yläkerta. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Avoimissa ovissa elokuussa tilaa kävi katsomassa noin 200 ihmistä. Kävijät ihailivat tilojen valoisuutta ja näkymiä Aunessillalle. Myös sisustuksesta ja toimivuudesta on tullut myönteistä palautetta. Moni yhteistyökumppani onkin ollut kiinnostunut tulemaan mukaan.

– Auneksessa erityistä on tietysti sen sijainti arvokkaassa maisemassa. Se on suunniteltu monitoimitilaksi, jossa tilaa voidaan jakaa siirtoseinillä eri tarkoituksiin. Toivomme, että seurakuntalaiset tulevat mukaan ideoimaan ja toteuttamaan toimintaa.

Myös Kauksun Kulma on saanut hyvän vastaanoton

Vaikka Kauksun Kulman avajaiset ovat vasta tulossa, toiminta on täydessä hyörinässä, kertoo Messukylä-Kaukajärven aluepappi Pentti Lehto.

– Tila on monikäyttöinen, joten siinä voi toimia useampiakin ryhmiä yhtä aikaa.

Harmistus vanhan seurakuntatalon jäämisestä pois käytöstä vaikuttaa haihtuneen.

– Tämä on kodikas ja hyvällä kohtaa, tähän on helppo tulla.

Aulatila kuvattuna sisältäpäin. Mustat kierreportaat ja isot ikkunat.
Seurakuntatila Kauksun Kulman aula. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Aamupäiviä on pyhitetty varhaiskasvatukselle. Maanantaisin on senioripäivä ja keskiviikkoisin perhekerho. Perheille suunnattuja ovat myös Muksukulma sekä Jumalan kämmenellä -illat tiistaisin.

Puhtituvan vapaaehtoiset tarjoavat Kauksun Kulmassa ruokaa kaikille torstaisin kello 10.

Perjantaisin kello 10–12 voi tulla juttelemaan avoimeen kahvilaan. Seurakunta tarjoaa kahvia ja pullaa.

– Näitä on nyt muutama kerta ollut: näyttää siltä, että ihmiset kaipaavat juttuseuraa, ja me tarjotaan tällainen helppo kohtauspaikka.

Koululaisille on tarjolla vapaa iltapäivä perjantaisin kello 14:sta alkaen. Iltaisin on luentoja ja musiikkia.

Lauantait on varattu seurakuntalaisten juhliin. Tilojen vuokraaminen muuhun käyttöön ei ole pois suljettu, jos ajat antavat myöten, Lehto kertoo.

– Kaikki me ollaan yhdessä touhuamassa kaupunkilaisten hyväksi, ilman muuta kannattaa olla yhteyksissä. Tietysti seurakunnan vakitoiminta on etusijalla.

Seurakuntatila Kauksun kulman keittiö.
Seurakuntatila Kauksun kulman keittiö. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Korona rajaa käyttäjämäärän jopa kolmeenkymmeneen.

– Onneksi on kaksi sisäänkäyntiä, joten tilaa pystytään jakamaan kahdelle käyttäjälle.

Teksti: Asta Kettunen

Kauksun Kulman avajaiset pidetään sunnuntaina 25. lokakuuta kello 14–16. Luvassa on kahvitarjoilu, tutustumista tilaan ja toimintaan sekä musiikkia. Hartaus pidetään noin kello 15. Tilan siunaa kirkkoherra Juha Itkonen.

Juttu on julkaistu lokakuun 2020 Silta-lehdessä.