Uutiset 2020

9.9.2020 13.36

Mummon Kammarin kohtaamispaikka avautuu

Mummon Kammarin kohtaamispaikka avataan puolen vuoden tauon jälkeen maanantaina 14. syyskuuta. Kahvihetkiin ja toimintaan tulee ilmoittautua etukäteen.

Mummon Kammarin ikkunateippauksissa näkyy kuvia iloisista kasvoista.
Mummon Kammari sijaitsee Tampereen keskustassa Seurakuntien talossa. Sisäänkäynti on Hämeenkadun puolelta. (Kuva: Tampereen seurakunnat)
Mummon Kammari on avoinna 14.9.2020 alkaen aluksi maanantaisin ja tiistaisin kello 10–13. Aukioloaikoina järjestetään kaksi kahvihetkeä, kello 10 ja kello 11.30. Henkilömäärärajoitusten vuoksi kahvihetkiin tulee ilmoittautua etukäteen.

Ennakkoilmoittautuminen kahvihetkiin tapahtuu joko lähettämällä sähköpostia osoitteeseen mummonkammari@evl.fi tai lähettämällä tekstiviesti tai soittamalla numeroon 050 301 0551 (kello 12–15).

Turvallisuusohjeet huomioidaan

Turvallisuusasioita on suunniteltu Mummon Kammarissa tarkasti, ja paikan päällä on laadittu ohjeistusta tuleviin kahvihetkiin ja toimintaan.

– Meillä on Mummon Kammarissa turvallisuus- ja hygieniaohjeet, ja myös liikkumista paikasta toiseen ohjeistetaan. Esimerkiksi kahvihetkissä kahvia otetaan pöytäkunnittain, kertoo toiminnanohjaaja Soile Kukkonen

Mummon Kammarin aukioloaikojen on määrä vielä laajentua lokakuun alussa, jolloin kohtaamispaikka olisi jälleen avoinna maanantaista torstaihin. Silloin on määrä alkaa myös Mummon Kammarin ryhmätoiminta, kuten käsityö- ja peittotalkoot. Ryhmiin on ennakkoilmoittautuminen.

Mummon Kammarin suosittuja laulutilaisuuksia, laulajaisia, siirretään Mummon Kammarista isompaan tilaan Aleksanterin kirkkoon. Laulajaisia järjestetään näillä näkymin kerran kuukaudessa Aleksanterin kirkossa 21.10., 18.11. ja 16.12. Vaikka laulajaiset nyt ovat kirkossa, tilaisuuksissa lauletaan monenlaisia lauluja, kuten ennenkin.

Virsihartauksia puolestaan järjestetään parillisina viikkoina Mummon Kammarissa, parittomina viikkoina Aleksanterin kirkossa. Virsihartaudet alkavat 1.10. kello 11 Mummon Kammarilla.

Auttaminen jatkunut rajoitustenkin aikana

Mummon Kammarin kohtaamispaikka Seurakuntien talossa sulkeutui keväällä koronaepidemian tuomien rajoitusten myötä. Vanhusten tukemista on Mummon Kammarin kautta kuitenkin jatkettu sekä kevään koronarajoitusten aikana että kesällä. Keväällä Mummon Kammari perusti mm. kauppa-apupalvelun, joka auttoi yli 70-vuotiaita tamperelaisia välttämättömien ostosten tekemisessä.

Kotiystävätoimintaa on järjestetty turvallisuus- ja hygieniasuositusten mukaisesti kesäkuun alusta alkaen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kesän aikana vapaaehtoiset tapasivat vanhuksia ulkona.

Mummon Kammarin avunvälitys (p. 03 219 0711) on avoinna ma-to klo 9–11. Avunvälityksen kautta voi kysyä vapaaehtoista juttuseuraksi, lukijaksi, asiointiavuksi, saattajaksi tai avuksi kodin pieniin töihin.

Mummon Kammari ottaa myös uusia vapaaehtoistyöntekijöitä mukaan toimintaan. Perehdytyksiä uusille vapaaehtoisille järjestetään pitkin syksyä, mikäli koronavirusepidemian tilanne toiminnan sallii.

Lisätiedot:
Soile Kukkonen, vapaaehtoistoiminnan toiminnanohjaaja

www.mummonkammari.fi

Mummon Kammari on vapaaehtoisen vanhustyön keskus ja osa Tampereen ev.lut. seurakuntien diakoniatyötä. Mummon Kammari sijaitsee Tampereella osoitteessa Hämeenkatu 28.