Uutiset 2020

3.11.2020 20.00

Nenäpäivänä 13.11. hyväntekeväisyys on hauskaa

Nenäpäivää vietetään tänä syksynä 13. marraskuuta. Valtakunnallisen kampanjan nenäkeräys on parhaillaan käynnissä ja se huipentuu Yle TV1:n suoraan Nenäpäivä-lähetykseen 13.11.2020 kello 19–20.30 ja 21–23.30. Lahjoittaa voi ympäri vuoden.

Nenäpäivä-hyväntekeväisyyskampanjan logo.

Tampereen seurakunnat on mukana Pirkanmaan nenäjoukoissa järjestämässä lipaskeräyksiä, teema-tapahtumia ja tempauksia.

Lauantaina 7.11 kello 12–16 SAK:n nuoret järjestävät Nenäpäivätempauksen Vanhan kirkon kellotapulin luona. Ohjelmassa on Nenäpäivän ja edunsaajajärjestöjen esittelypuheenvuoroja, munkkitarjoilu, ilmapalloja lapsille sekä elävää musiikkia. Tempauksen tarkka ohjelma löytyy Facebook-tapatumasta.

Keskiviikkona 11.11. kello 13–14 Kalevan kirkon Teematunnissa Suomen Lähetysseuran Matti Huotari kertoo Nenäpäivän ja lähetysseuran kuulumisia. Nenäpäivä on läsnä myös Kalevan kirkon nuortenillan yhteydessä järjestettävässä Klubimessussa kello 18.

Torstaina 12.11. kello 17.30–19.30 Harjun seurakunta järjestää Nenäpäivän lyhtypyhiinvaelluksen. Vaellus alkaa Lielahden kartanolta, Hiedanrannasta. Tapahtumaan kannattaa ottaa mukaan oma lyhty tai taskulamppu, minkä avulla voi bongata raitin varrelta löytyviä neniä. Tapahtuman ajan Lielahden kirkolla on keittotarjoilu (4€/lapset alle 10v. ilmainen).

Nenäpäivän ohjelma löytyy kokonaisuudessaan kampanjan verkkosivuilta.

Nenäpäiväkeräykseen voi tehdä lahjoituksen tapahtumissa, verkossa tai suoraan lippaaseen Tesoman ostoskeskus Westerissä ja Lielahden Prismassa perjantaina kello 13.11. kello 10–18.

Mikä ihmeen Nenäpäivä?

Nenäpäivää vietetään, jotta jokaisella maailman lapsella olisi mahdollisuus hyvään ja turvattuun elämään. Nenäpäivän lahjoitusten avulla yhä useampi lapsi pääsee kouluun, saa riittävästi ravintoa, rokotetaan tappavien tautien ehkäisemiseksi ja kasvaa turvatummassa ympäristössä. Kriisitilanteissa Nenäpäivän varoilla pyritään turvaamaan elämän edellytyksiä ja suojelemaan lapsia.

Nenäpäivä-avun vie perille yhdeksän suomalaista järjestöä, joiden ammattitaidolla maailmaa muutetaan kestävästi paremmaksi. Nenäpäivän varoin autetaan lapsia kehitysyhteistyöhankkeilla 17 eri maassa Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.

Nenäpäiväkeräyksessä ovat mukana Unicef, Punainen Risti, KUA, Fida, Pelastakaa lapset, Plan, Sask, Solidaarisuus ja Suomen Lähetysseura.