Uutiset 2020

9.4.2020 10.22

Pääsiäisen tapahtumiin pääsee mukaan netin, television ja radion kautta

Pääsiäisen viettoon virittäydytään seuraamalla netin, radion ja television pääsiäisen ajan ohjelmia. Tuomiokirkon jumalanpalvelus ensimmäisenä pääsiäispäivänä 12.4. lähetetään suorana Aamulehden nettisivuilla.

Narsissien takana on näkymä seinällä olevaan ristiin.
Pääsiäistä vietetään poikkeuksellisissa olosuhteissa, epidemian vuoksi kotioloissa. Pääsiäisen viettoon virittäydytäänkin nyt seuraamalla mm. seurakuntien omissa kanavissa julkaistavia jumalanpalveluksia ja hartauksia, sekä Yleisradion pääsiäisen ajan ohjelmia.

Tuomiokirkon ensimmäisen pääsiäispäivän (12.4.) jumalanpalvelus nähdään suorana lähetyksenä Aamulehden nettisivuilla kello 10. Jumalanpalveluksessa saarnaa johtava kappalainen Salla Häkkinen, liturgina on piispa Matti Repo, urkurina Esa Toivola ja kanttorina Tuomas Laatu. Suora lähetys on kaikkien katsottavissa, tallenne näkyy vain Aamulehden tilaajille.

Seurakuntien some-kanavat käytössä

Tampereen seurakunnat ovat julkaisseet hiljaisen viikon hartauksia ja jumalanpalveluksia YouTube-kanavillaan ja seurakuntien Facebook-sivuilla. Myös pääsiäisen ajan jumalanpalvelukset ja hartaudet nähdään näillä kanavilla.

Tesoman kirkon perinteisestä Via Dolorosasta on julkaistu tallenne Harjun seurakunnan YouTube-kanavalla. Lasten katedraali julkaisee pääsiäisohjelmaa omilla verkkosivuillaan ja Tampereen seurakuntien YouTube-kanavalla pääsiäisen ajan.

Pääsiäisen suoratoistojen ja tallenteiden aikataulut ja kanavat on koottu Tampereen seurakuntien verkkosivuille.

Ajantasaiset tiedot seurakuntien tapahtumista päivitetään myös seurakuntien Tapahtumat-sivuille.

Yleisradiolla ohjelmaa radiossa, televisiossa ja Areenassa

Pääsiäinen näkyy ja kuuluu myös Yleisradion kanavilla. Pääsiäisenä esitetään televisiossa mm. dokumenttiohjelmat sekä Franciscus Assisilaisesta (10.4. klo 15.00) että Martti Lutherista (13.4. klo 8.05). Molemmat dokumentit on käsikirjoittanut Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen, joka esiintyy myös ohjelmien kertojana.

Pääsiäisen passioperinteen tunnelmiin päästään radio-ohjelmien myötä. Kiirastorstaina kello 19.02 alkaen kuullaan Ylen Radio 1:llä Johann Sebastian Bachin Matteus-passio, jonka johtaa Jordi Savall. Esitys on tallennettu Barcelonan Pau Casals -konserttitalossa viime vuonna. Ohjelmasta voi myös keskustella Facebook-tapahtuman yhteydessä.

Pitkäperjantaina kello 19.02 kuullaan Ylen Radio 1:ssä ja Yle Areenassa Johann Sebastian Bachin Johannes-passio. Esitys lähetetään suorana Helsingin Kallion kirkosta. Evankelistan roolissa esiintyy tenori Tuomas Katajala.

Yleisradion pääsiäisen ajan ohjelmistoa, jumalanpalvelukset ja hartaudet radiossa, televisiossa ja Areenassa on koottu Tampereen seurakuntien sivuille.

Lähetysjärjestöillä omaa ohjelmaa

Herättäjä-Yhdistyksellä on verkkosivuillaan pääsiäisen ajan ohjelmaa. Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys puolestaan lähettää suoratoistona kiirastorstain ja pitkäperjantain jumalanpalvelukset.

Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen SRK:n pääsiäislähetys on kuultavissa vuorokauden ympäri nettiradiossa osoitteessa www.kesaseuraradio.fi.

Lähetysjärjestöjen ohjelmistojen linkit löydät täältä.