Uutiset 2020

2.4.2020 16.23

Pääsiäisen vietto alkaa palmusunnuntaina verkossa ja radiossa

Pääsiäistä vietetään tänä vuonna poikkeuksellisissa olosuhteissa. Vaikka useita seurakuntien tapahtumia on jouduttu koronavirusepidemian takia perumaan, pääsiäisen viettoon pääsee mukaan verkossa ja radiolähetysten myötä.

Keväinen näkymä avautuu kohti Tampereen keskustorin Vanhaa kirkkoa. Etualalla on narsisseja. Tunnelma on rauhallinen.
Pääsiäisen hiljaisen viikon vietto alkaa palmusunnuntaina 5. huhtikuuta. Tuomiokirkon jumalanpalvelus lähetetään suorana Aamulehden nettisivulla kello 10 alkaen. Jumalanpalveluksen toimittavat Harjun seurakunnan kirkkoherra Ari Paavilainen, kanttori Sanna Ketola ja urkuri Esa Toivola. Suora lähetys näkyy kaikille katsojille, tallenne vain Aamulehden tilaajille.

Palmusunnuntain sanajumalanpalvelus Viinikan kirkosta nähdään kello 10 suorana  Eteläisen seurakunnan Facebook-sivuilla ja myöhemmin Eteläisen seurakunnan YouTube-kanavalla.

Pispalan kirkon jumalanpalvelus nähdään verkossa Harjun seurakunnan YouTube-sivulla ja kuullaan Pispalan Radiossa (99,5 FM) kello 11 alkaen.

Linnainmaan seurakuntakeskuksen jumalanpalvelus alkaa kello 12, ja tilaisuus nähdään Messukylän seurakunnan YouTube-kanavalla.

Lielahden kirkon sanajumalanpalvelus kuullaan Pispalan Radiossa (99,5 FM) kello 17 alkaen.

Varikkomessu Online alkaa kello 17 Pispalan kirkossa ja se nähdään Uuden Verson YouTube-kanavalla.

Via Dolorosan tallenne verkkoon

Tesoman kirkon perinteisessä Via Dolorosa -tapahtumassa on pääsiäisen aikana muisteltu Kristuksen kärsimystietä. Jo vuodesta 1987 asti järjestetty tapahtuma on kerännyt vuosittain 1500–2500 kävijää, ja tapahtumaan on tullut väkeä myös muualta Suomesta.

Tänä vuonna Via Dolorosan tunnelmia pystyy kokemaan verkossa julkaistavan tallenteen välityksellä. Tallenne julkaistaan palmusunnuntaina Harjun seurakunnan YouTube-kanavalla aamuyhdeksältä.

Video on kuvattu vuoden 2018 Via Dolorosa -tapahtuman aikana, ja se on kestoltaan noin puoli tuntia. Video on katsottavissa koko pääsiäisen ajan.

Hiljaisella viikolla muistetaan epidemian uhreja

Hiljaisella viikolla Tampereen seurakunnat muistavat koronaviruksen uhreja kirkonkellojen soitolla. Kaikkien kirkkojen ja kappeleiden kellot soivat ensi viikolla koronaviruksen uhreille ja heidän läheisilleen joka päivä maanantaista torstaihin kello 12.

Hiljaisen viikon ahtikirkkoja pystyy seuraamaan verkossa ja radiossa. Ahtikirkkojen aikataulut ja julkaisukanavat ovat nähtävissä Tampereen seurakuntien tapahtumasivulla .

Hiljaisen viikon urkuvartit kuullaan maanantaista keskiviikkoon kello 12 Tampereen seurakuntien Facebook-sivuilla.

Aitolahden kirkon Ristin tie nähdään YouTubessa ensi viikolla maanantaista keskiviikkoon kello 19. Ristin tie -videossa kuullaan musiikkia, rukoillaan ja luetaan Raamattua.

Ruotsalainen seurakunta julkaisee pääsiäisen aikana videohartauksia Facebook-sivuillaan.

Lapsille ja nuorille omia kanavia

Lasten katedraalin verkkosivuilla on julkaistu lasten kirkkohetki -video. Sivustolla julkaistaan myös lisää videoita pääsiäisen aikana.

Seurakuntien nuorisotyö julkaisee Kiisi Isotalon kertomat Monosen perheen pääsiäistarinat Tampereen seurakuntien YouTube-kanavalla . Ensimmäinen osa julkaistaan palmusunnuntaina.

Nuorisotyön pääsiäistä pääsee seuraamaan parhaiten Instagram-tilien @harjunnuret, @etnut, @allinntampere ja @katakombitmk kautta.

Linkit:

Tietoja Tampereen seurakuntien pääsiäisen ajan lähetyksistä ja tallenteista julkaistaan seurakuntien tapahtumasivuilla.

Pääsiäisen ohjelma kokonaisuudessaan.