Uutiset 2020

26.2.2020 11.41

Pääsiäispaasto alkaa tuhkan voimin

Pääsiäistä edeltävä paastonaika alkaa laskiaistiistain jälkeisestä keskiviikosta, tuhkakeskiviikosta, joka on saanut nimensä paastoon liittyneestä tuhkan sirottelemisesta pään päälle. Paastonaika kestää tuhkakeskiviikosta pääsiäissunnuntaihin.

Papin käsi piirtää tuhkaristiä otsaan.
Tuhkakeskiviikosta on saanut nimensä paastoon liittyneestä tuhkan sirottelemisesta pään päälle. Sanna Krook

Tuhkan sirotteleminen on katumuksen vertauskuva

Tuhkakeskiviikon keskiaikainen nimi viittaa pään päälle sirotettuun tuhkaan, joka on ollut katumuksen ja parannuksen vertauskuva. Tuhkakeskiviikon messuissa kadutaan ja pyydetään anteeksi syntejä. Tuhkakeskiviikkona pyydetään myös voimaa antaa anteeksi lähimmäisillemme.

Tuhkakeskiviikon messuja pidetään 26.helmikuuta Härmälän kirkossa kello 18 ja Aleksanterin kirkossa kello 19.

Tuhkakeskiviikon jumalanpalvelukseen kuuluu seurakuntalaisten merkitseminen tuhkalla.  Pappi koskettaa kunkin alttarille polvistuneen otsaa tuhkalla ja sanoo: ”Ota vastaan katumuksen merkki.”

Paastokalenteri

Paastoon kuuluu myös henkilökohtainen kilvoittelu. Sen avuksi on nyt ensimmäistä kertaa tehty paastokalenteri, jossa on pieni haaste tai mietiskelytehtävä jokaiselle paaston päivälle. Tulosta kalenteri kotiin vaikka jääkaapin oveen ja käytä kuten adventtikalenteria. Ota vastaan itsellesi sopivat haasteet. Paastokalenteri

Tuhkakeskiviikkona käynnistyy myös kirkon ympäristöaiheinen Ekopaasto-kampanja, joka tänä vuonna keskittyy vaatteiden vastuullisuuteen. Lisätietoja ekopaasto.fi.