Uutiset 2020

8.1.2020 17.46

Päiväraamattukoulussa keskustellaan päivän aiheesta

Päiväraamattukoulu kokoontuu kerran viikossa Kalevan kirkolla. Ryhmä toimii vapaaehtoisvoimin ja jokaisella kerralla mukana on luennoitsija, joka useimmiten on koulutukseltaan pappi. Päiväraamattukoulun 15. toimintavuosi alkaa 9. tammikuuta.

Armi ja Urpo Taponen istuvat sohvalla.
Armi ja Urpo Taponen toimivat aina vuorollaan Päiväraamattukoulun emäntänä ja isäntänä. Ryhmä toimii vapaaehtoisvoimin, ja suunnittelu tehdään yhdessä. Kuva: Rami Marjamäki.
– Opetus antaa iloa ja viisautta sekä ymmärrystä arkitilanteisiin, kiteyttää Armi Taponen, joka on luotsannut Päiväraamattukoulua vuodesta 2018.

– Opetus ei kuitenkaan ole koulumaista. Jokaisella kerralla myös keskustellaan päivän aiheesta. Ryhmä myös suunnittelee yhdessä kauden ohjelman, kertoo Taponen.

Urpo Taponen kertoo, että rukouselämä on tärkeä osa Päiväraamattukoulua. Pyynnöt laitetaan laatikkoon, ja ryhmä rukoilee yhdessä aiheiden ja niitä jättäneiden ihmisten puolesta.

Alusta saakka mukana ollut Leena Lammentausta korostaa ryhmän yhteisöllisyyttä.

– Raamattukoulu tuli minulle työyhteisön tilalle, kun jäin eläkkeelle. Olen saanut täältä ystäviä. Vuosien saatossa ryhmä on muotoutunut moneksi, ja se on elävä.

Ryhmäläiset vakuuttavat, että uudet ihmiset ovat lämpimästi tervetulleita ryhmään.

– Nyt olemme kutsuneet myös maahanmuuttajia Marhaban-yhteisöstä, mutta vielä kukaan ei ole uskaltautunut mukaan. Täällä olisi hyvä harjoitella myös suomen kieltä, hymyilee Lammentausta.

Päiväraamattukoululaisia seisoo pöydän ympärillä.
Pirkko-Liisa Kuosmanen (vas.), Marja Leena Cederqvist, Kirsti Myllymäki, Leena Lammentausta, Reetta Lassila ja Riitta Kavander ovat viihtyneet Päiväraamattukoulussa. Raamattu kulkee mukana joko perinteisenä kirjana tai älypuhelimessa.
Päiväraamattukoulu torstaisin kello 10–12 Kalevan kirkon Katakombi-seurakuntasalissa.
  • 9.1. Markku Komulainen: Mitä Jumalan rakkaus merkitsee?
  • 16.1. Harri ja Mia Joki: Uusi elämä Kristuksessa
  • 23.1. Veli-Pekka Ottman: Jumalan koulussa
  • 30.1. Markku Komulainen: Miksi rakkauden Jumala sallii kärsimyksen?
  • 6.2. Pekka Luukkala: Aarteita vanhoista juutalaisista lähteistä
  • 13.2. Mervi Äyräväinen: Erilaisuuden kohtaaminen
  • 20.2. Seppo Lappalainen: Armolahjat – yhteiseksi hyödyksi
  • 5.3. Riikka Sydänmaa: Jumalan puhe arjessa
  • 12.3. Jukka Kuusisto: Mitä Jumalan rakkaus vaatii meiltä?
  • 19.3. Daniel Hukari: Hengellisissä taisteluissa
  • 26.3. Jussi Hankela: Linnut Raamatussa